۷۳۰۵
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
تعداد بازدید : ۷۰
سیاسی داخلی

تازه ها

وزیر نیرو گفت: تقریبا تمام حوضه‌های آبریز کشور بر اساس بارش‌های ۳۶ ماهه گذشته، در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند.

وزیر نیرو گفت: تقریبا تمام حوضه‌های آبریز کشور بر اساس بارش‌های ۳۶ ماهه گذشته، در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند.

به گزارش فراتیتر، علی‌اکبر محرابیان، در نشست تخصصی با مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور، گفت: ما متولی و مسئول امری هستیم که از یک سو با ناترازی و از سوی دیگر با تقاضای بسیار مواجه است که به عنوان حیاتی‌ترن عنصر حیات و زندگی برای رفاه، اقتصاد، امنیت و غیره مطرح می‌شود.

وزیر نیرو نبود آب را برابر با ممات دانست و افزود: به منظور مدیریت منابع آب کشور، مسئولیت فوق‌العاده سنگینی بر عهده یکایک ما است.

وی ادامه داد: امروز در طبعیت با شرایط ویژه و عدم امکان پیش‌بینی‌ها مواجه هستیم، از جمله می‌توان به تغییرات اقلیمی اشاره کرد به طوری‌که زمانی با افزایش بارش‌ها و زمانی با کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌های پیاپی روبرو می‌شویم.

وی به گزارش اخیر شورای عالی آب اشاره و تصریح کرد: طبق شاخص‌های استانداردهای بین‌المللی، تقریبا تمام حوضه‌های آبریز کشور بر اساس بارش‌های 36 ماهه گذشته، در شرایط بسیار خشک یا خشک قرار دارند.

محرابیان در این زمینه اظهار کرد: طی این 36 ماه در برخی از حوضه‌های آبریز کشور، شرایط خشکسالی بسیار شدید و در برخی خشکسالی نسبتا بالا بوده است و چنانچه این مدت را با سنوات گذشته مقایسه کنیم، تقریبا در طی 10‌ها سال گذشته، چنین شرایطی به صورت عمومی تجربه نشده است، اما با تلاش و کوشش همکاران شرایط تقریبا مدیریت شد و کمتر شاهد بروز و ظهور مشکلات حاد در این زمینه بودیم.

وزیر نیرو مدیریت منابع آبی کشور را به دو حوزه مدیریت عرضه و مدیریت تقاضا تقسیم کرد و گفت: اعمال هر دو مدیریت، لازم و ضروری است اما مدیریت بخش تقاضا با صرف هزینه‌های کمتری موانع و مشکلات را حل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با نگاه یک بعدی نمی‌توان در این زمینه موفق شد، ابراز داشت: به همان میزان که مدیریت بخش عرضه ضرورت دارد، مدیریت بخش تقاضا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محرابیان در این زمینه اضافه کرد: در مدیریت بخش عرضه با اقدامات سازه‌ای و سخت افزاری و نیز اقدامات نرم‌افزاری و سیاست‌گذاری مواجه هستیم، در این مسیر باید با بهره‌مندی از ابزارهای مختلف بیشترین نیازها و رضایت را با صرف کمتر‌ین میزان آب، پاسخگو بود و حاصل کرد.

وی با انتقاد از اینکه در بخش مدیریت تقاضای آب، اقدام خاصی صورت نگرفته است، یادآور شد: در مدیریت تقاضا، این امکان برای مصرف کننده فراهم می‌شود که با علم، آگاهی و روش‌هایی که اختیار است، میزان مصرف خود را مدیریت کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: