۷۴۶
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
تعداد بازدید : ۵۰۲
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر ویژه

تقابل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای تصویب آیین نامه دادگاه استیضاح ترامپ
استیضاح دونالد ترامپ وارد ایستگاه پایانی خود یعنی مجلس سنا شده است. از ۱۰۰ سناتور آمریکایی دو سوم آن‌ها یعنی ۶۷ نفر باید به عزل ترامپ رای بدهند تا وی دیگر رئیس جمهور نباشد. با توجه به اکثریت ۵۳ نفری جمهوری‌خواهان بعید است سنا به عزل رئیس جمهور رای مثبت بدهد، اما با این حال در کمتر از یک سال مانده به انتخابات ۲۰۲۰، این استیضاح از اهمیت خاصی برخوردار است.
به گزارش روی تیتر استیضاح دونالد ترامپ وارد ایستگاه پایانی خود یعنی مجلس سنا شده است. از ۱۰۰ سناتور آمریکایی دو سوم آن‌ها یعنی ۶۷ نفر باید به عزل ترامپ رای بدهند تا وی دیگر رئیس جمهور نباشد. با توجه به اکثریت ۵۳ نفری جمهوری‌خواهان بعید است سنا به عزل رئیس جمهور رای مثبت بدهد، اما با این حال در کمتر از یک سال مانده به انتخابات ۲۰۲۰، این استیضاح از اهمیت خاصی برخوردار است.

سناتور‌ها سوگند خورده اند در این فرآیند به عنوان اعضای هیات منصفه مجری "بی طرف" عدالت باشند، اما در همین ابتدا، در مرحله تصویب آیین نامه اجرایی، مشخض شد که این سوگند خوردن، نمایشی بیش نبوده. اکثریت سنا به آیین نامه دادرسی رای مثبت دادند. ۵۳ نفر در برابر ۴۷ نفر. دقیقا همان طور که انتظارش می‌رفت. این آیین نامه به نفع ترامپ و جمهوری خواهان عمل می‌کند. اکثریت مجلس سنا می‌خواهد هر چه زودتر فرایند دادرسی به اتمام برسد. دموکرات‌ها می‌گویند این عجله باعث می‌شود بر حقیقت سرپوش گذاشته شود. جمهوری خواهان خواستار این هستند که صدور احضاریه برای شاهدان عینی مهم یا دریافت اسناد، مسدود شود و جلسه دادرسی بدون حضور شاهدان برگزار شود.

گویا دموکرات‌ها نیز با واقعیت کنار آمده اند. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، که نقش دادستان را بازی می‌کند گفته که آمریکایی‌ها "باور ندارند که این یک محاکمه منصفانه خواهد بود. باور ندارند که سنا بی طرفانه عمل خواهد کرد. آن‌ها بر این عقیده اند که نتیجه از پیش تعیین شده. "
شیف درست می‌گوید. نتیجه استیضاح ترامپ از پیش مشخص است. اما دموکرات‌ها به چیز دیگری امید دارند. توماس فریدمن، ستون نویس و نویسنده آمریکایی در نیویورک تایمز به این موضوع اشاره می‌کند که قانع کردن جمهوری خواهان سنا برای رای مثبت دادن به استیضاح ترامپ کار غیر ممکنی است پس در این شرایط دموکرات‌ها باید به انتخابات سال آینده چشم داشته باشند. آن‌ها باید از فرصت استفاده کنند و رای جمهوری خواهان میانه رو را تغییر دهند. همان‌هایی که در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ کنگره، مجلس نمایندگان را به دموکرات‌ها واگذار کردند. باید به آن‌ها ثابت شود دونالد ترامپ شخصی است که خود را از قانون بالاتر می‌داند و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور برای یک دوره دیگر، یک فاجعه برای اتحاد کشور و برای نهاد‌ها و هنجار‌هایی است که آمریکایی‌ها از سال ۱۷۷۶ آن‌ها را حفظ کرده‌اند.

ترامپ بعد از اندرو جانسون و بیل کلینتون، سومین رئیس جمهور آمریکا است که استیضاح می‌شود، اما احتمالا بدل به اولین رئیس جمهوری نخواهد شد که استیضاحش تایید می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: