۸۳۱۱
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
تعداد بازدید : ۵۷
سیاسی داخلی

تازه ها

افزایش سن بازنشستگی خلاف قانون اساسی است یا امید به زندگی را افزایش می دهد؟

افزایش سن بازنشستگی خلاف قانون اساسی است یا امید به زندگی را افزایش می دهد؟

به گزارش فراتیتر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند که سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش می‌داد.

علی بابایی کارنامی در مخالفت با این بند بیان کرد: در این بند سن بازنشستگی افزایش می‌یابد که مغایر با اصل سه قانون اساسی می‌باشد. در این بند سن بازنشستگی برای گروه‌های مختلف شاغلان افزایش پیدا کرده است. قطعا تصویب این بند تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت و باعث ایجاد نگرانی در شاغلان می‌شود. از طرف دیگر شیوه پرداخت حقوق و دستمزد را برهم می‌زند. در این بند فرمول پیچیده‌ای برای تعدادی از شاغلان در نظر گرفته شده و سن بازنشستگی را افزایش دهد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در موافقت با این بند از لایحه بیان کرد: این حکم یکی از بهترین حکم‌هایی است که کمیسیون تلفیق در لایحه برنامه آورده است و دولت نیز با آن موافق است. اکنون در دنیا میانگین سن بازنشستگی بالای ۶۳ سال است و در کشورهای پیشرفته نیز این سن بالا است اما در کشور ما بسیار پایین‌تر است.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر در کشور ما امید به زندگی خیلی بالا رفته است چرا که حوزه سلامت و بهداشت تقویت شده است. اکنون نیز که سن بازنشستگی ۵۰ سال است فرد بازنشسته نمی‌رود در خانه بنشیند بلکه جای دیگر مشغول کار می‌شود و این امر برای جذب جوانان در عرصه اشتغال مفید نیست.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق در دفاع از این بند از لایحه برنامه بیان کرد: اکنون سن امید به زندگی به ۷۶ سال و در زنان به ۷۸ سال رسیده است و در یک سازمانی مانند آموزش و پرورش میانگین سن بازنشستگی ۴۸ تا ۵۰ سال می‌باشد، یعنی فرد بازنشسته از ۵۰ سالگی تا ۷۸ سالگی شغلی ندارد. از آنجا که ما در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان با دولت به توافق رسیده‌ایم باید منابعی در اختیار صندوق قرار گیرد. ما با پیشنهاد دولت برای افزایش سن بازنشستگی با تغییراتی موافقت کردیم. دولت به ازای هر سال خدمت چهارماه در نظر گرفته بود اما ما آن را بین گروه‌های مختلف تقسیم کردیم.

در نهایت نمایندگان با این بند از لایحه که به افزایش سن بازنشستگی برمی‌گشت موافقت کردند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: