۱۱۸۶۱
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸
تعداد بازدید : ۸۶
سیاسی خارجی

تازه ها

حمله تروریستی روز چهارشنبه در کرمان با واکنش کشورهای مختلف در سراسر جهان همراه بود. این کشورها ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم ایران، این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

حمله تروریستی روز چهارشنبه در کرمان با واکنش کشورهای مختلف در سراسر جهان همراه بود. این کشورها ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم ایران، این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

به گزارش فراتیتر، حمله تروریستی روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه در گلزار شهدای کرمان و همزمان با چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی که به شهادت ده‌ها نفر و مجروح شدن بیش از ۲۰۰ نفر منجر شد، با واکنش‌هایی از سوی کشورهای مختلف روبرو شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای با محکوم کردن انفجار تروریستی کرمان، خواستار پاسخگویی عاملان این حمله شد و مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت ایران اعلام کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه شامگاه چهارشنبه در پیامی به مقام معظم رهبری و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی انفجار تروریستی کرمان را تسلیت گفت و آن را «تکان دهنده»، «ظالمانه» و «بی پروا» توصیف کرد و افزود: روسیه تروریسم را در همه اشکال خود محکوم می‌کند و متعهد به مبارزه بی امان با شرارت است.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین از حمله تروریستی شدیدی که در استان کرمان رخ داد و تلفات سنگینی برجای گذاشت، شوکه شده است. چین با همه اشکال تروریسم مخالف است و حملات تروریستی را قویا محکوم می‌کند و از تلاش‌های ایران برای حفظ امنیت ملی و ثبات در این کشور قاطعانه حمایت می‌کند. از سوی دیگر رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ امروز پنجشنبه در پیامی به همتای ایرانی حمله تروریستی کرمان را محکوم و بر حمایت از تلاش‌های ایران برای حفظ امنیت ملی خود تأکید کرد.

دولت کره جنوبی هم در پیامی این حملات را قویاً محکوم کرده و مراتب تأسف عمیق خود را از این حملات اعلام کرد. دولت کره جنوبی مجدداً بر موضع خود مبنی بر غیر قابل توجیه بودن هرگونه حمله تروریستی به هر دلیلی تأکید کرده است.

سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا با شدیدترین لحن بمب‌گذاری در شهر کرمان در ایران را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران ابراز می‌کند. این اقدام تروریستی باعث مرگ و زخمی شدن شوک‌آور غیرنظامیان شده است. دل‌های ما اکنون با قربانیان و خانواده‌های آنها است. مرتکبان بایستی پاسخگو شوند».

علاوه بر آن جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان این اقدام تروریستی را شدیدا محکوم کرد.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج فارس هم در پیامی در این باره اعلام کرد: در راستای بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا اقدام تروریستی در شهر کرمان و تلفات وحشتناک کشته‌ها و مجروحان غیرنظامی بی‌گناه را به شدت محکوم می‌کنم و با قربانیان، خانواده‌های آنها و مردم ایران ابراز همدردی و همبستگی می‌کنم. عاملان باید پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه آلمان هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: آمار بالای تلفات انفجارهای کرمان که در بین آنها کودکان زیادی وجود دارد، ما را عمیقا غمگین کرده است. ما این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم. مردم ایران شایسته آینده‌ای در صلح و امنیت هستند.

فرانسه نیز در پیامی حمله تروریستی در کرمان را به شدیدترین وجه محکوم کرد.

نروژ نیز حمله در شهر کرمان را به شدت محکوم و اعلام کرد که عاملان باید پاسخگو باشند و به خانواده قربانیان و مردم ایران تسلیت گفت.

وزارت امور خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و اعلام کرد: بریتانیا بمبگذاری هولناک روز گذشته در کرمان را که باعث کشته شدن تعداد زیادی از ایرانیان شد، محکوم می‌کند. ذهن ما همراه خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان است و به آن‌ها تسلیت می‌گوییم.

وزارت امور خارجه سوئیس هم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس عنوان کرد که این کشور «حملات کرمان را به شدت محکوم می‌کند.»

در پی اقدام تروریستی کرمان وزارت خارجه اتریش هم اعلام کرد: از تلفات غیرنظامی زیاد ناشی از انفجار بمب در کرمان در ایران وحشت زده‌ایم و همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کنیم. افکار ما با خانواده و دوستان قربانیان است. عاملان باید پاسخگو باشند.

وزارت امور خارجه بلژیک هم در این باره بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «بلژیک در محکومیت بمب‌گذاری در شهر کرمان در ایران با اتحادیه اروپا همراه است. افکارمان با قربانیان و عزیزانشان است. تروریسم هرگز توجیه نمی‌شود. بلژیک در همبستگی با مردم ایران که شایسته صلح و ثبات هستند، ایستاده است.»

ادموندو چیریلی معاون وزیر امور خارجه ایتالیا هم در پیامی اعلام کرد: «اقدامات تروریستی غیرقابل تصور ادامه دارد تا یک کشور راهبردی و محل تقاطع بین آسیا، اروپا و آفریقا، را بی‌ثبات کرده و از امنیت آن بکاهد. مراتب تسلیت عمیق و صمیمی خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنم و بر همبستگی کامل خود با ایران و ملت آن تأکید می‌کنم».

آلکساندار ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان هم در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس با مردم ایران ابراز همدردی کرد و نوشت: من از اقدام وحشتناک تروریستی در ایران که در آن بیش از صد نفر جان خود را از دست دادند، عمیقا متاثرم. این ضایعه را به ملت دوست ایران و رئیس جمهور ابراهیم رئیسی تسلیت می‌گویم و برای مجروحان و خانواده‌هایشان آرزوی شفای عاجل دارم.

وزیر خارجه ایرلند هم در پیامی اعلام کرد: بمبگذاری امروز در ایران را به شدت محکوم می کنم، حمله‌ای مذموم و بی‌رویه. تروریسم و خشونت هرگز قابل توجیه نیست. به کسانی که عزیزان خود را از دست دادند و به مردم ایران تسلیت می‌گویم.

وزارت امور خارجه هلند هم بیانیه‌ای صادر و عنوان کرد: «حملاتی را که در کرمان در ایران رخ داد به شدت محکوم می‌کنیم».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در پیامی نوشت: «درباره حملات تروریستی نفرت‌انگیزی که در استان کرمان ایران رخ داد، عمیقا اندوهگین هستیم. خداوند کسانی را که در این حملات جان خود را از دست دادند رحمت کند و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارم. به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم».

وزارت خارجه ترکیه نیز در این خصوص بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: با نهایت تاسف مطلع شدیم که حمله تروریستی در شهر کرمان شمار زیادی کشته و زخمی بر جا گذاشته است. این حمله تروریستی منفور را به شدت محکوم کرده و به دولت و ملت کشور دوست و برادر ایران تسلیت می‌گوییم.

همسایگان ایران در حاشیه خلیج فارس نیز به این اقدام تروریستی واکنش نشان دادند.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی اعلام کرد: «بر موضع خود در رد خشونت، تروریسم و اقدامات جنایتکارانه با هر دلیلی که باشد، تأکید می‌کنیم». از سوی دیگر امیر قطر نیز در این باره با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه عمان نیز ضمن تسلیت، بر موضع ثابت عمان در محکومیت انواع خشونت و تروریسم تأکید کرد.

عربستان نیز به این حمله تروریستی واکنش نشان داد و وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای عملیات تروریستی کرمان را محکوم کرد و عنوان کرد: «خالصانه‌ترین تسلیت و همدردی و همبستگی خود را با ایران در این حادثه دردناک اعلام می‌کنیم و برای مجروحان شفای عاجل آرزومندیم».

وزارت خارجه کویت نیز این اقدام تروریستی را محکوم و مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه دولت کویت را به جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های قربانیان اعلام کرد.

وزارت خارجه بحرین هم حادثه تروریستی کرمان را به شدید‌ترین حالت محکوم کرده و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه امارات عربی متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور این اقدامات جنایتکارانه را به شدت محکوم می‌کند و تمام اشکال خشونت و تروریسم را که با هدف بی‌ثبات کردن امنیت و ثبات و مغایر با ارزش‌ها و اصول بشردوستانه است، مردود می‌داند.

وزارت امور خارجه و امور مهاجرین خارج از کشور اردن نیز در بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم و با تأکید بر محکومیت شدید هرگونه خشونت و تروریسم، به ویژه مواردی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، به دولت و مردم ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

وزارت خارجه لبنان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله شهر کرمان ایران را محکوم می‌کنیم و در ارتباط با خطرات این اقدام جنایتکارانه و احتمال تأثیر منفی‌اش بر امنیت منطقه‌ای هشدار می‌دهیم».

 

وزارت امور خارجه و مهاجرین جمهوری عربی سوریه نیز در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: جمهوری عربی سوریه ضمن ابراز تاسف و تسلیت به رهبری، دولت و ملت ایران و خانواده‌های شهدا و مجروحان، تأکید می‌کند که اقدامات تروریست‌ها و حامیانشان در رسیدن به اهداف شوم خود حتما به شکست خواهد انجامید و لازم است هر جایی که هستند تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شوند.همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با این حملات تروریستی و توطئه‌های شوم، اعلام کرده و معتقدیم که جمهوری اسلامی ایران قدرت عبور از این مصیبت دردناک را دارد. این تجاوز تروریستی از عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران در جنگ با تروریسم و ایستادگی در کنار حق و یاری رساندن به مستضعفان نخواهد کاست. افزایش این اقدامات و حملات تروریستی توسط دشمنان معلوم الحال نشان می‌دهد که طرح‌های ویرانگر آنها شکست خورده است. سوریه نسبت به اینگونه اقدامات تروریستی که تاثیرات منفی بر ثبات و امنیت کشورهای منطقه دارد و تهدیدی خطرناک برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است هشدار می‌دهد.

ریاست جمهوری عراق هم در این خصوص بیانیه‌ای منتشر کرد. عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق در این بیانیه بر همبستگی عراق و ایستادگی در کنار ایران در مقابله با این اقدام تروریستی زشت تأکید کرد و این حادثه دردناک را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق نیز دربیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی آن را «جنایتکارانه» و «بزدلانه» خواند و گفت: «عراق آمادگی خود را برای ارائه هرنوع کمکی که بتواند از شدت آلام این اقدام جنایت آمیز و بزدلانه بکاهد، اعلام می‌کند».

وزارت امور خارجه عراق هم این حمله تروریستی را محکوم کرد و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق هم در پیامی ضمن تسلیت به مردم و دولت ایران، این اقدام تروریستی را محکوم کرد. 

آیت الله العظمی سیستانی مرجع شیعیان عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: حادثه تروریستی در کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان شد. این مصیبت جانکاه را به خانواده های داغ دار و عموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت داریم.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد: «ما با اندوه فراوان خبر بمب‌گذاری تروریستی را دریافت کردیم که تعدادی از غیرنظامیان بی گناه هدف قرار داد و این خبر که در همسایه عزیزمان رخ داده است، به شدت ما را  تحت تأثیر قرار داد. به مردم ایران تسلیت عرض می‌کنیم».

علاوه بر این، قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل حق، محسن المندلاوی، نائب رئیس اول پارلمان عراق، سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان عراق نیز در بیانیه‌های جداگانه‌ای این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

 نخست وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در پیام‌های جداگانه عملیاتی تروریستی کرمان را تسلیت گفته و آن محکوم کردند. 

مسرور بارزانی نخست وزیر و رئیس اقلیم کردستان عراق در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حمله بزدلانه به شهر کرمان را محکوم می‌کنم. به خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و شریک غم و ناراحتی آنها هستم.

وزارت خارجه و امور مهاجرین تشکیلات خودگردان فلسطین هم ضمن محکوم کردن حادثه کرمان، آن را اقدامی کاملا تروریستی  خواند و به جمهوری اسلامی ایران و خانواده قربانیان تسلیت گفت. 

مصر هم اقدام تروریستی شهر کرمان را به شدیدترین وجه محکوم کرد و ضمن تسلیت به دولت و مردم ایران، برای خانواده قربانیان آرزوی صبر کرده است.

به گزارش فارس، محمد المنفی رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی نیز در این خصوص برای آیت‌الله رئیسی پیام فرستاد. در این پیام آمده است: خبر انفجار تروریستی در جنوب ایران را در کمال غم و اندوه دریافت کردیم. بدینوسیله این اقدام مجرمانه را به شدت محکوم کرده و خود را در غم این مصیبت با شما شریک می‌دانیم و بر ایستادگی حکومت لیبی در کنار دولت و ملت برادر ایران تأکید می‌کنیم. 

وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی جمهوری مالی نیز از به این حمله تروریستی واکنش نشان داد. در بیانیه‌ای که بدین منظور منتشر شد، آمده است: با تاسف عمیق از خبر حمله تروریستی در شهر کرمان در ایران مطلع شدیم. ضمن محکومیت شدید این حمله بزدلانه و وحشیانه، از طرف آسیمی گویتا، رئیس جمهور دوره انتقالی جمهوری مالی تسلیت صمیمانه عرض کرده و عمیقاً با مقامات و مردم برادر ایران ابراز همدردی و همبستگی می‌کنیم.

وزارت امور خارجه موریتانی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: اخبار مربوط به حمله تروریستی در استان کرمان که صدها نفر از مردم بیگناه را هدف قرار داد تقبیح و محکوم می‌کنیم. جمهوری اسلامی موریتانی، این مصیبت بزرگ را به مردم و حکومت ایران تسلیت می‌گوید.

 

وزارت امور خارجه ونزوئلا نیز با صدور بیانیه‌ای حوادث تروریستی در شهر کرمان را محکوم و با دولت، ملت و خانواده‌های قربانیان این حوادث تروریستی ابراز همدردی و همبستگی کرد. در این بیانیه آمده است که ونزوئلا به شدت هر شکل و  صوری از تروریسم را محکوم می‌کند و مخالف هر اقدام خشونت آمیز با هدف ایجاد رعب و وحشت بین مردم است. وزیر خارجه ونزوئلا نیز در پیامی با ملت ایران و خانواده قربانیان ابراز همدردی و همبستگی کرد.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این خصوص به رئیس جمهور ایران پیام فرستاد. در این پیام آمده است: مایلم مراتب همبستگی خود را به مناسبت گرامیداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی اعلام کنم. ونزوئلا عظمت روح مبارزه و مقاومت قهرمان سردار سلیمانی را ارج می‌نهد، وی نبردی ستودنی برای پیشبرد ریشه کنی تروریسم به راه انداخت. وی بر اجرای عدالت در خصوص عاملان ترور شهید سلیمانی تأکید کرد.

رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه هم با ارسال نامه‌هایی به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران ضمن عرض تسلیت، اقدام تروریستی در کرمان را به شدت محکوم  و مراتب همبستگی خود را با دولت و ملت ایران ابراز کردند.

وزارت خارجه مکزیک نیز در پیامی ضمن تسلیت به دولت و ملت ایران اعلام کرد: مکزیک کاربردخشونت را در هرگونه شرایطی رد و همبستگی خود را با قربانیان و خانواده‌های آنها اعلام می‌کند.

میگل دیاز کانل برمودز رئیس جمهور کوبا نیز در پیامی نوشت: کوبا حمله تروریستی در مراسم ‏بزرگداشت چهارمین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی را به شدت محکوم می‌کند. همبستگی خود را با دولت و ملت ایران ‏و تسلیت صمیمانه به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنیم.‏

دولت برزیل هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان، به خانواده قربانیان این حادثه تسلیت گفت و با مردم و دولت ایران اعلام همبستگی کرد.

دولت کلمبیا هم در این خصوص بیانیه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: دولت کلمبیا تاسف خود را از انفجارهایی که در شهر کرمان رخ داد اعلام می‌کند. این دولت مراتب تسلیت و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان و دولت ایران در خصوص این حادثه غمبار اعلام کرده و آرزوی بهبودی عاجل مجروحان را دارد.

وزارت روابط خارجی دولت چند ملیتی بولیوی هم به این حمله تروریستی واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد. 

نیوزیلند هم به این حمله تروریستی واکنش نشان داد و وزارت خارجه نیوزیلند هم در این خصوص پیامی صادر کرد. در این پیام آمده است: قلب ما در پی حمله وحشتناک تروریستی کرمان با مردم ایران است. نیوزیلند  تمامی اشکال تروریسم و در هر مکانی را محکوم می‌کند. ما به بازماندگان کشته شدگان این واقعه تسلیت می‌گوییم.

 

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز اقدام تروریستی در کرمان را محکوم و با خانواده‌های شهدا ابراز همدردی و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.  در این بیانیه آمده است: آذربایجان به عنوان کشوری که به شدت از تروریسم رنج می‌برد، تمامی اشکال و مظاهر آن را محکوم می‌کند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان هم در پیام تسلیت خطاب به رئیس جمهور ایران نوشت: با اندوه عمیق قلبی از فاجعه‌ای که در شهر کرمان رخ داد و در اثر آن مردم بیگناه کشته و زخمی شدند، مطلع شدم. از طرف مردم جمهوری ارمنستان و شخص اینجانب با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده و برای مجروح بهبود عاجل مسئلت می‌کنم.

وزارت خارجه ارمنستان نیز در پیامی این اقدام تروریستی را شوکه کننده خواند و برای جانباختگان  آرامش و برای خانواده‌هایشان صبر و شکیبایی مسئلت کرد.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نیز در پیامی خطاب به رئیس جمهور ایران، عنوان کرد: بلاروس با اندوه عمیق خبر تلفات متعدد بر اثر انفجارهای پیاپی در مراسم عزاداری در شهر کرمان را دریافت کرد. جمهوری بلاروس هرگونه مظاهر افراط گرایی و تروریسم را به شدت محکوم می‌کند.  آنچه رخ داد جنایتی است که صلح و امنیت را نه تنها در ایران، بلکه در سراسر منطقه به شدت مختل می‌کند. 

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این خصوص به همتای ایرانی خود پیام تسلیت فرستاد. در این پیام آمده است: جمهوری تاجیکستان مانند همیشه تروریسم را در تمامی مظاهر آن به شدت محکوم کرده و پیوسته بر لزوم مبارزه بی‌وقفه با آن تاکید می‌کند.

 رئیس جمهور و وزیر خارجه قرقیزستان نیز این اقدام تروریستی را محکوم کرده و به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند. 

رهبر ملی مردم و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان و رئیس جمهور ترکمنستان در پیام‌های جداگانه‌ای به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، حادثه  تروریستی کرمان را محکوم کرده و با خانواده جانباختگان ابراز همدردی کردند.

ولادیمیر اورلیچ رئیس پارلمان صربستان نیز در پیامی با بیان اینکه از اخبار منتشر شده در این خصوص شوکه و وحشت زده شدم، مراتب تسلیت خود را اعلام و برای مجروحان بهبودی هر چه سریع‌تر آرزو کرد.

رئیس اداره مسلمانان گرجستان هم در پیامی ضمن ابراز تأسف از این حمله تروریستی، گفت: این حادثه تلخ را به مردم و دولت ایران تسلیت می‌گوییم، از خداوند متعال برای جان باختگان این حادثه رحمت واسعه و برای خانواده‌های آنان صبر و برای مجروحان شفا مسئلت داریم.

وزارت خارجه هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نیز این اقدام تروریستی را محکوم کرد.

مقامات پاکستانی نیز به این حمله تروریستی واکنش نشان دادند. جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان نیز در پیامی به حسین امیرعبداللهیان نوشت: پاکستان حملات غیرانسانی تروریستی در کرمان را که جان چندین بی گناه را گرفت، به شدت محکوم می‌کند.

نخست‌وزیر و وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌های جداگانه، حمله تروریستی چهارشنبه در کرمان را به شدت محکوم و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی و همبستگی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه هند هم در این باره اعلام کرد: از انفجارهای مهیب در شهر کرمان ایران شوکه و اندوهگین هستیم. در این زمان سخت، ما همبستگی خود را با دولت و ملت ایران اعلام می‌کنیم. فکر و دعای ما با خانواده های قربانیان و مجروحان است.

عبدالمومن وزیر خارجه بنگلادش هم در پیامی خطاب به امیرعبداللهیان نوشت: از خبر حمله تروریستی به مراسم یادبود در کرمان عمیقا غمگین و شوکه شدیم. بنگلادش این حمله بزدلانه تروریستی را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند. کشتار مردم بیگناهی که در یک مراسم یادبود شرکت می‌کنند یک جنایت هولناک علیه بشریت است. ما بر موضع مستحکم خود مبنی بر محکومیت تروریسم در تمامی اشکال آن تأکید می‌کنیم. در این شرایط اندوهناک، بنگلادش با مردم ایران اعلام همبستگی می‌کند.

مالزی هم از دیگر کشورهایی بود که به این اقدام تروریستی واکنش نشان داد و داتوک سری انور ابراهیم نخست‌وزیر مالزی هم در بیانیه‌ای حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان را به شدت محکوم کرد و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شد.

فام تو هانگ سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام هم در پاسخ به سؤال خبرنگاری اعلام کرد که «ویتنام بمبگذاری در شهر کرمان در جنوب شرقی ایران در سوم ژانویه ۲۰۲۴ که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر شد را به شدت محکوم می‌کند. مایلیم به دولت، ملت ایران و خانواده قربانیان تسلیت عمیق خود را ابراز کنیم و معتقدیم که مسؤولان این حمله باید به نحو مقتضی مجازات شوند.»

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی هم در این خصوص پیامی صادر کرد و این اقدام تروریستی را محکوم کرد. دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی هم ضمن ابراز تسلیت و همدردی صمیمانه خود به دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، حمایت و همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران در این حادثه دردناک تجدید کرده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در این خصوص به خانواده‌ شهدای کرمان تسلیت گفت و افزود: آن‌ها در همان راهی به شهادت رسیدند که سردار سلیمانی آن را دنبال می‌کرد.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اقدام تروریستی کرمان اعلام کرد: «ما مطمئنیم که جمهوری اسلامی قوی‌تر از تمامی توطئه‌ها است و تمامی تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای بی ثباتی و ناامن‌سازی این کشور ان‌‌شاء‌الله با شکست مواجه خواهد شد».

جنبش مجاهدین فلسطین هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، آن را اقدامی شرورانه خواند و اعلام کرد که رد پای دشمن صهیونیستی، در این جنایت دیده می‌شود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی و تسلیت به مردم و رهبری ایران، تأکید کرد: «چنین تجاوز شرورانه‌ای در حق مردم بی‌گناه انسجام ملل امت اسلامی و تمسک آن‌ها به مقاومت را که شهید سلیمانی همواره یکی از سمبل‌های آن باقی خواهد ماند، بیشتر خواهد کرد».

جنبش مقاومت اسلامی حماس هم در این زمینه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «حمله جنایتکارانه در شهر کرمان در جنوب شرق ایران که غیرنظامیان را هدف قرار داد و بیش از صد شهید برجای گذاشت محکوم می‌کنیم. همه اقدامات تروریستی علیه غیرنظامیان را که به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در جمهوری اسلامی در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و نقشه‌های شوم آن علیه امنیت و منافع مردم منطقه است را محکوم می‌کنیم».

جمعیت عمل اسلامی بحرین هم با تأکید بر ضرورت «قطع دست تروریسم صهیونیستی - آمریکایی» جنایت تروریستی کرمان را محکوم کرد.

* نیمه افراشته شدن پرچم سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور

به گزارش فارس، در پی این اقدام تروریستی پرچم سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان نیز به حالت نیمه افراشته درآمد. از سوی دیگر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌هایی این اقدام تروریستی را قویا محکوم کردند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در بیانیه‌ای حمله تروریستی جنایتکاران عامل دشمنان ملت ایران در کرمان و مراسم سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی را به شدت محکوم و با خانواده‌های شهدا و مجروحان این جنایت هولناک ابراز همدردی کرد. در این بیانیه آمده است: اطمینان داریم فرزندان ملت مقاوم ایران در نیروهای نظامی و امنیتی درس سخت و پشیمان کننده‌ای به آمران و عاملان این جنایت نابخشودنی خواهند داد.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: