۱۱۹۲۹
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
تعداد بازدید : ۳۱
سیاسی خارجی

تازه ها

یمنی ها دیروز و ساعاتی پس از صدور بیانیه مشترک ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا (موسوم به نگهبان رفاه) با یک قایق انتحاری به ناوهای آمریکایی مستقر در دریای سرخ حمله کردند.
یمنی ها دیروز و ساعاتی پس از صدور بیانیه مشترک ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا (موسوم به نگهبان رفاه) با یک قایق انتحاری به ناوهای آمریکایی مستقر در دریای سرخ حمله کردند.
 
به گزارش فراتیتر، نیروهای دریایی "دولت نجات ملی یمن" (تحت حاکمیت جنبش انصارالله یمن) دیروز و ساعاتی پس از صدور بیانیه مشترک ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا (موسوم به نگهبان رفاه) با یک قایق انتحاری به ناوهای آمریکایی مستقر در دریای سرخ حمله کردند.

ساعاتی پس از صدور بیانیه ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا که مقامات واشنگتن گفتند در حکم آخرین هشدار آنها به دولت صنعا برای دست کشیدن از حملات به کشتی های تجاری اسراییلی در دریای سرخ است، یک قایق بدون سرنشین انتحاری که از منطقه تحت کنترل جنبش انصارالله یمن می آمد، قبل از منفجر شدن، به چند مایلی ناوهای آمریکایی در دریای سرخ رسید و بنا به گفته منابع نظامی آمریکایی، از سوی نیروی دریایی آمریکا منهدم گردید.

 "فابیان هینز" کارشناس موشکی و پژوهشگر موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، گفت که قایق های بدون سرنشین انتحاری بخش مهمی از زرادخانه دریایی "حوثی ها" هستند و در نبردهای قبلی علیه نیروهای ائتلاف سعودی که در جنگ یمن مداخله کردند، استفاده شده است. 

هینز مدعی شد که بیشتر این قایق ها احتمالا در یمن مونتاژ می شوند، اما اغلب با قطعات ساخت ایران، مانند سیستم های هدایت کامپیوتری، نصب می شوند.

بیانیه ای که روز چهارشنبه توسط 13 کشور ایالات متحده، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزلند، سنگاپور وانگلیس امضا شد، به دولت صنعا (جنبش انصارالله) درباره تداوم حملات به کشتی های تجاری عازم اسراییل هشدار داد و یکی از مقامات ارشد دولت بایدن آن را آخرین هشدار به یمنی ها پیش از اقدام، توصیف کرد.

در بیانیه این کشورها آمده است: "ما خواستار پایان فوری این حملات غیرقانونی و آزادی خدمه کشتی های توقیف شده که به صورت غیرقانونی توقیف شده اند، هستیم. اگر حوثی‌ها به تهدید زندگی، اقتصاد جهانی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های حیاتی منطقه ادامه دهند، مسئولیت عواقب آن را بر عهده خواهند داشت."

پس از حمله دیروز یمنی ها با قایق  انتحاری، سرلشکر "پت رایدر" سخنگوی پنتاگون به طور صریح نگفت که آیا پس از این واقعه روز پنجشنبه، اقدام نظامی انجام خواهد شد یا نه؛ چون آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود پس از این دیگر هشدار نخواهیم داد و اقدام خواهیم کرد.

رایدر گفت: " بیانیه بسیار واضح و گویاست، که به نمایندگی از بسیاری از کشورها صادر شده و تاکید کرد که اگر این حملات متوقف نشود، عواقبی در پی خواهد داشت."

از اواخر اکتبر، جنبش انصارالله یمن تعداد زیادی پهپاد و موشک بالستیک را به سمت کشتی های تجاری اسراییلی و یا عازم اسراییل در دریای سرخ شلیک کرده است. یمنی ها می گویند شرط پایان دادن به این حملات، توقف جنایات اسراییل علیه غزه و رفع محاصره غیرانسانی تحمیل شده به مردم غزه است. 

کوپر گفت که از زمان آغاز حملات یمنی ها، در مجموع 61 موشک و پهپاد یمنی شلیک شده آنها توسط ناوهای جنگی آمریکا سرنگون شده است.

حملات یمنی ها منجر به تعطیلی بندر مهم "ایلات" در جنوب اسراییل شده و صدمات اقتصادی گسترده ای به تجارت دریایی اسراییل تحمیل کرده است.

در واکنش به حملات یمنی ها، "لوید آستین" وزیر دفاع آمریکا در ماه دسامبر، از تشکیل یک ائتلاف دریایی تحت عنوان "نگهبان رفاه" برای آنچه که محافظت از جریان کشتیرانی تجاری بین المللی در دریای سرخ خوانده، خبر داده است.

کوپر گفت از زمان آغاز عملیات ائتلاف دریایی نگهبان رفاه، 1500 کشتی تجاری توانسته اند به سلامت از دریای سرخ عبور کنند.

این ادعا در حالی است که یمنی ها با کشتی های تجاری عازم دیگر مناطق دنیا کاری ندارند و تنها هدف آنها کشتی های اسراییلی و یا کشتی های عازم بنادر اسراییل بوده است. آنها ابتدا به کشتی های عازم بنادر اسراییل چند بار هشدار می دهند که تغییر مسیر دهند و در صورتی که کشتی ها به ادامه مسیر اصرار ورزند، آنها را هدف قرار می دهند و یا در صورت امکان توقیف می کنند.

کوپر گفت که عملیات نگهبان رفاه صرفا ماهیت دفاعی دارد و از هرگونه اقدام نظامی که ممکن است در صورت ادامه حملات حوثی‌ها انجام دهد، جدا است.

او گفت در حال حاضر ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه بیشتر کشتی های جنگی ائتلاف دریایی "نگهبان رفاه" را در دریای سرخ تامین می کنند و یونان و دانمارک نیز قرار است به زودی با کشتی های جنگی خود به ائتلاف دریای سرخ بپیوندند. 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: