۱۳۴۶۳
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
تعداد بازدید : ۳۰
سیاسی خارجی

تازه ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری خود شهادت پنج مستشار ایرانی در سوریه را تبریک و تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری خود شهادت پنج مستشار ایرانی در سوریه را تبریک و تسلیت گفت.

به گزارش فراتیتر، ناصر کنعانی در نشست خبری امروز (دوشنبه)خود با اشاره به ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حامیانش در غزه و ارائه آماری از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان ناشی از این جنایت‌ها گفت: این اعداد و ارقام تکان دهنده، منعکس کننده جهان‌بینی سران جنایتکار رژیم صهیونیستی و حامیان آن است.

محاکم بین‌المللی به شکایت‌ها علیه رژیم صهیونیستی هرچه زودتر رسیدگی کنند

وی افزود: امیدوارم محاکم بین‌المللی به شکایت‌های مطرح شده علیه این رژیم به خاطر اعمال جنایت جنگی علیه مردم غزه هرچه زودتر رسیدگی کنند.

روابط ایران و عراق، قوی و مستحکم است

کنعانی در پاسخ به سوالی گفت: روابط ایران و عراق، روابطی قوی و مستحکم است و دو کشور دارای همکاری‌های همه جانبه در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و مورد اهتمام دو کشور هستند.
وی ادامه داد: در حوزه اقلیم کردستان عراق علیرغم همکاری‌هایی که وجود دارد در طول سالیان متمادی، متاسفانه از این حوزه جغرافیایی تهدیدات عینی متوجه امنیت ملی ایران و شهروندان ایرانی شده است.

ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی خود بی‌تفاوت باشد

کنعانی تاکید کرد: ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی خود بی‌تفاوت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدام اخیر ایران در منطقه اقلیم کردستان علیه تهدیدات و دشمنان خود ، اقدام علیه عراق و اقلیم کردستان عراق نبوده است.

اقدام در مرز پاکستان ضرورت آنی برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات در ایران بود

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدام اخیر ایران علیه گروه‌های تروریستی در نواحی مرزی پاکستان گفت: آنچه که انجام شد حمله به پایگاه تروریستی، جریان تروریستی جیش الظلم در منطقه موسوم به کوه سبز ناشی از یک ضرورت آنی برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات در ایران بود، این تروریست‌ها حدود نیم ساعت با مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله تروریستی به مرز ایران، پایگاه‌های کشور و چه بسا شهروندان ایرانی بودند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط ایران و پاکستان روابط مستحکم و دوستانه و دارای پیوندهای عمیقی است.

فضای مثبت جدیدی در مناسبات ایران و مصر وجود دارد

کنعانی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با احتمال سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه ایران به مصر با ارائه توضیحاتی در مورد روابط کنونی تهران و قاهره و با بیان این که فضای مثبت جدیدی در مناسبات دو کشور وجود دارد، گفت: در مورد برنامه ریزی برای سفر وزیر خارجه کشورمان به مصر نمی‌توانم در حال حاضر چیزی را تایید یا تکذیب کنم.

آمریکا مسیرهای مختلفی را برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کند

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان سعودی در جریان تحولات اخیر در منطقه بین ایران و آمریکا به تبادل پیام پرداخته است، گفت: من لزوما نمی‌توانم این خبر را تایید کنم، آمریکا مسیرهای مختلفی را برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کند و این امری مرسوم بوده است.

روابط ایران و عربستان، حسنه و رو به پیشرفت است

وی ادامه داد: روابط ایران و عربستان روابط حسنه و رو به پیشرفت است و اهتمام جدی بین مقامات دو کشور برای توسعه مناسبات وجود دارد.
کنعانی افزود: گفت‌وگوهای مستمری بین مقامات دو کشور از جمله وزیران امور خارجه ایران و عربستان وجود دارد.

سخگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: رژیم صهیونسیتی مایل است که برای نجات خود از شرایطی که در آن گرفتار شده است، منطقه را به آتش بکشد.

رژیم صهیونیستی می‌خواهد آمریکا را به صورت مستقیم وارد جنگ با طرف‌های مقاومت در منطقه کند

وی افزود: رژیم صهیونیستی می‌خواهد آمریکا را به صورت مستقیم وارد جنگ با طرف‌های مقاومت در منطقه کند و آمریکا را نیز وارد باتلاقی کند که خود در آن گرفتار شده است.

کنعانه ادامه داد: رژیم صهیونیستی از جنگی که آغاز کرده است، پیروز خارج نمی‌شود، همان طور که تاکنون پیروز نبوده است.

سخنگوی وزارت امور جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اقلیم کردستان عراق یک ایرانی را به اتهام مشارکت در عملیات سپاه در بمباران مقر گروه‌های تروریستی وابسته به موساد در اربیل دستگیر کرده است، گفت: اطلاعی در مورد این موضوع و خبر ندارم.

اطلاعات تایید شده‌ای در مورد کشته شدن تبعه هلندی در حمله ایران به اربیل نداریم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وزارت امور خارجه هلند، سفیر ایران در این کشور اروپایی را به اتهام کشته شدن یک کودک در عملیات سپاه علیه گروه‌های تروریستی در اربیل اقلیم کردستان عراق احضار کرده است، گفت: همان طور که در ‌گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و هلند مطرح شد، ما تاکنون اطلاعات تایید شده‌ای که نشان دهد تبعه‌ای از کشور هلند در این عملیات جان خود را دست داده، نداریم و ما اطلاعات تایید شده‌ای در این زمینه نداریم.

به روش خود پاسخ جنایات رژیم صهیونیستی را می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی مبنی بر این که واکنش تهران به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی علیه مستشاران ایرانی در سوریه چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: جنایات رژیم صهیونیستی علیه دولت و ملت ایران هرگز بی‌مکافات نمانده و نخواهد ماند و ایران به روش خود پاسخ جنایات رژیم صهیونیستی را می‌دهد.

اظهارات بایدن علیه ایران، بی‌ارزش است

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که بایدن در اظهاراتی مدعی شده که ایران در منطقه محبوب نیست، گفت: این‌ها، اظهارات بی‌ارزشی است و دولت آمریکا بهتر است که به وضعیت نامناسب خود در بین افکار عمومی دنیا و وضعیت نامناسبش در مجمع عمومی سازمان ملل ، شورای امنیت سازمان ملل و ... توجه کند.

در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه دولت و ملت ایران ، هیچ‌گاه دست بسته نبوده و نخواهیم ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال یک رسانه عربی مبنی بر این که از نظر ایران، رژیم صهیونسیتی با اقدامات خود در سوریه و لبنان و به شهادت رساندن مستشاران ایرانی در سوریه به دنبال چیست؟ گفت: رژیم صهیونیستی برای خروج از بن‌بست خود ساخته و باتلاقی که در آن فرو رفته است به دنبال دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و کشاندن طرف‌های دیگر به جنگ و درگیری در منطقه است.

وی افزود: ایران در نقشه شومی که رژیم صهیونیستی طراحی کرده و می‌کند بازی نخواهد کرد و هیچ‌گاه بازی نکرده است.

کنعانی ادامه داد: اما در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه دولت و ملت ایران، ما هیچ‌گاه دست بسته نبوده و نخواهیم ماند و این رژیم پاسخ جنایت‌های خود را دریافت خواهد کرد.

مستشاران شهید ایرانی در پاسخ به دعوت و درخواست دولت سوریه در این کشور حضور داشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال شبکه العربی قطر مبنی بر این که صادق امیدزاده مستشار ایرانی که در جریان حمله اخیر رژیم صهیونسیتی به مستشاران ایرانی در سوریه به شهادت رسید در طول این سال‌ها در سوریه مشغول به چه فعالیتی بوده است، اظهار کرد: شهیدی که اشاره کردید و دیگر شهدایی که در این اقدام متجاوزکارانه که مصداق بارز نقض منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه بود، به شهادت رسیدند در چارچوب فعالیت‌های مستشاری ایران در پاسخ به دعوت و درخواست دولت سوریه در این کشور حضور داشتند.

وی ادامه داد: در طول سالیان گذشته این شهدا نقش مستشاری برای کمک به دولت و ملت سوریه برای مبارزه با تروریسم ایفا می‌کردند.

تنش‌ها در منطقه کاهش پیدا نمی‌کند مگر اینکه اقدام فوری برای توقف جنگ در غزه انجام شود

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه متاسفانه ما شاهد گسترش تنش در منطقه هستیم و این موضوع نتیجه جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و حمایت‌های آمریکا از این جنایت‌ها و بی عملی جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد در ایجاد بازدارندگی برای توقف جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین است، اظهار کرد: این تنش‌ها کاهش پیدا نمی‌کند مگر اینکه اقدام فوری برای توقف جنگ در غزه انجام شود.

وی ادامه داد: بی‌ثباتی در منطقه همه و همه نشان دهنده آن چیزی است که ما در ۱۰۸ روز گذشته در غزه توسط صهیونیست‌ها و حامیان آن شاهدش بودیم.

در نشست شورای امنیت در سطح مناسب شرکت خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که قرار است طی روزهای آتی نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با موضوع فلسطین در نیویورک برگزار شود و آیا وزیر خارجه در این نشست شرکت خواهد کرد تصریح کرد: ایران در این نشست در سطح مناسب شرکت خواهد کرد.

کنعانی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی اظهار کرد: متاسفانه رژیم صهیونیستی وارد رویارویی با مردم غزه و طرف‌های منطقه‌ای شده و متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مسئول تامین امنیت صلح در عرصه جهانی به دلیل اقدامات یکجانبه آمریکا در استفاده مفرط و سوال برانگیز از حق وتو و انجام وظایف خود در این ارتباط ناکام مانده است.

کنعانی ادامه داد: ایران به عنوان یک عضو جامعه جهانی از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک و حقوقی خود در تعامل با کشورها و حضور در نشست‌های بین‌المللی برای دفاع از حقوق مردم فلسطین و اعمال فشار به رژیم صهیونیستی به منظور توقف جنگ استفاده کرده است و همانطور که بارها گفته‌ایم آنچه که این رژیم در حال انجام آن است تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی و منطقه است.

رویارویی رژیم صهیونیستی و جریان مقاومت نتیجه راهبردی برای این رژیم به همراه نخواهد داشت

وی با بیان اینکه رویارویی رژیم صهیونیستی و جریان مقاومت نتیجه راهبردی برای این رژیم به همراه نخواهد داشت و این رژیم طی ۱۰۸ روز گذشته در رویارویی با جریان مقاومت نتوانسته به دستاوردی برسد، تاکید کرد: جریان مقاومت در فلسطین از توان لازم برای به زانو درآوردن رژیم صهیونیستی برخوردار است و البته این موضوع از مسئولیت جامعه جهانی برای تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین کم نکرده و نمی‌کند.

باید خدمات مورد نیاز ایرانیان خارج از کشور به آسانترین و بهترین روش و شیوه در اختیار آنها قرار بگیرد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین روند قانون جامع ایرانیان و بحث ایرانیان دو تابعیتی، گفت: قانون جامع ایرانیان قانونی است که با نگاه شکل گرفته در دولت در راستای تسهیل ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور تهیه و تدوین شده است و دستگاه دیپلماسی با توجه به تعامل روزمره‌اش با ایرانیان خارج از کشور به این موضوع اهتمام جدی دارد و بر این موضوع تاکید دارد که باید خدمات مورد نیاز ایرانیان خارج از کشور به آسانترین و بهترین روش و شیوه در اختیار آنها قرار بگیرد و آنها همچنین با کمترین موانع حقوقی و کنسولی برای سفر به ایران مواجه باشند و رفت و آمد آنها به سرزمین مادری خود هر چه بیشتر تسهیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در چارچوب همین نگاه قانون جامع ایرانیان تدوین شد، در دولت به تصویب رسید و در مجلس نیز آخرین مراحل خود را طی می‌کند.

کنعانی با بیان اینکه در چارچوب همین قانون در مورد ایرانیان دو تابعیتی نیز تلاش‌هایی انجام شده که این افراد با موانع کمتری برای برخورداری از خدمات کنسولی و شهروندی خود روبرو باشند و در واقع این موانع به حداقل برسد. در این ارتباط یک وفاق و اجماع ملی وجود دارد و دستگاه دیپلماسی کشور در این زمینه گفت‌وگو و مشورت‌های خوبی با قوه قضائیه و دادگستری دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مایل است در مسیر تلاش‌های بی حاصل خود برای خروج از بن بستی که اکنون در جریان حمله به غزه در آن گرفتار شده است با دامن زدن به بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه، شرایطی را برای خروج از این وضعیت و بن‌بست فراهم آورد و در واقع مایل است که برای نجات خود از شرایطی که اکنون در آن گرفتار شده است منطقه را به آتش بکشد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین رایزنی‌های ایران و عراق در پی تحولات اخیر در روابط دو کشور تصریح کرد: روابط ایران و عراق روابط مستحکمی است و مشورت‌ها و گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور همواره در جریان بوده و این گفت‌وگوها روزانه است.

وی گفت: ما اظهارات مقامات عراق را شنیدیم و دیدگاه‌های خود را به صورت رسانه‌ای و علنی و هم در گفت‌وگوهای دو جانبه مطرح کردیم و به اطلاع مقامات عراق رساندیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت خود بی تفاوت باشد تصریح کرد: در مورد مسائل امنیتی، ما بر ضرورت اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق منعقد شده تاکید داریم.

تعهد ما نسبت به امنیت عراق و تمامیت سرزمینی این کشور اثبات شده و نیاز به راستی‌آزمایی ندارد

کنعانی ادامه داد: ایران بزرگترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور بوده است. تعهد ما نسبت به امنیت عراق و حمایت از دولت عراق و شهروندان این کشور و حاکمیت و تمامیت سرزمینی و وحدت عراق تعهد اثبات شده است و نیاز به راستی آزمایی ندارد.

وی افزود: ایران این تعهد و صداقت خود را در طول سالیان متمادی در ارتباط با دولت، ملت و کشور عراق نشان داده و اثبات کرده است.

تاریخ سفر وزیر خارجه به پاکستان مشخص نشده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با زمان سفر احتمالی وزیر امور خارجه به پاکستان گفت: در جریان گفت‌وگوی تلفنی که بین وزیران امور خارجه ایران و پاکستان انجام شد وزیر خارجه پاکستان از آقای امیرعبدالهیان برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کردند ولی هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نشده است.

تروریسم خطر مشترک ایران و پاکستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و پاکستان و زمان بازگشت سفرای دوکشور به تهران و اسلام آباد خاطرنشان کرد: همان طور که گفتم ، روابط دو کشور ایران و پاکستان مستحکم، دوستانه و برادرانه است و دو کشور بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید دارند. امنیت دو کشور به یکدیگر وابسته است. تروریسم خطر مشترک ماست.

وی افزود : دو کشور بر مبارزه مشترک با تروریسم و تهدید تروریسم اتفاق نظر دارند و اتفاق اخیر چیزی از استحکام روابط دو کشور کم نخواهد کرد.

کنعانی در همین چارچوب ادامه داد: بهتر است که کسی به سوءاستفاده از رخداد اخیر فکر نکند و برای سوءاستفاده از آن طمع‌ورزی نکند. همان‌طور که اشاره شد روابط دو کشور مبتنی بر پیوندهای عمیق گذشته و درک تهدیدات و منافع مشترک در مسیر دوستی و همکاری مشترک به پیش خواهد رفت.

وی افزود: دو طرف بر عزم خود برای از سرگیری فعالیت سفرا تأکید دارند و همان‌طور که می‌دانید دو وزیر خارجه نیز به صورت تلفنی، با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوها و تماس‌ها بین ایران و مقامات اروپایی برقرار است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی باقری با مورا در ژنو در اواخر هفته گذشته اظهار کرد: گفت‌وگوها و تماس‌ها بین ایران و مقامات اروپایی برقرار است، بین وزیر خارجه کشورمان و آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوها و تماس‌های مشترک به تناوب برقرار است.

وی ادامه داد : گفت‌وگوهای آقای باقری ومورا در ژنو انجام شد و آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها مورد تبادل نظر قرار گرفته است و ایران دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و این تماس‌ها ادامه خواهد یافت.

همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه ایران همکاری خود با آژانس را محدود کرده و اینکه آیا قرار است به ایران سفر کند، اظهار کرد: همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد و این همکاری‌ها مبتنی بر چارچوب‌های موجود بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت.

کنعانی افزود: در مورد سفر هر زمان که اقتضا کند در چارچوب تماس‌ها ، گفت‌وگوها، مشورت‌ها و هماهنگی‌ها بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انجام سفرها می‌تواند موضوعیت داشته باشد.

تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران نشانگر ماهیت متجاوزانه و جنایتکارانه این رژیم است

کنعانی همچنین در مورد اظهارات جنگ‌طلبانه بنیامین‌ نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران، گفت : تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران نشانگر ماهیت متجاوزانه و جنایتکارانه این رژیم و سطح تهدیدی است که این رژیم متوجه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و صلح و امنیت جهانی دارد.

وی تصریح کرد : این اظهارات نشانگر این است که ذات و ماهیت این رژیم با صلح و امنیت بین‌المللی در تقابل است و این رژیم همواره در تلاش برای استفاده از فرصت‌ها برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و توسعه بی‌ثباتی در منطقه و جهان است.

کنعانی در ادامه پاسخ به این سوال تاکید کرد: این‌گونه تهدیدات و لفاظی‌ها اگرچه از نظر ما پوچ است ولی ایران، هیچ اقدام ضد ایرانی رژیم صهیونیستی را بی پاسخ نخواهد گذاشت، این اظهارات باید مورد توجه جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل قرار بگیرد و نسبت به هرگونه اظهارات و اقدمات ضد صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی این رژیم واکنش نشان داده و اقدام قانونی و حقوقی لازم را داشته باشند.

کنعانی همچنین افزود: این رژیم به ویژه نخست‌وزیر تبهکار آن فعلا بهتر است خودش را از باتلاقی که در آن گرفتار شده خارج کند و بعدا درباره حمله به مراکز قدرت در منطقه خیال پوچ کند.

حضور در سازوکارهای بین‌المللی از رویکردهای ایران برای استفاده از ظرفیت‌های این سازوکارها برای تحقق اهداف و منافع ملی است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره سفر اخیر «محمد مخبر» معاون اول رییس جمهور به کشور آفریقایی اوگاندا برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد گفت: حضور در سازوکارهای چندجانبه و بین‌المللی از رویکردهای ایران برای استفاده از ظرفیت‌های این سازوکارها برای تحقق اهداف و منافع ملی بوده است.

وی افزود: ما همواره از ظرفیت‌های این تشکل‌ها از جمله عدم تعهد برای پیشبرد و اهداف منافع ملی خود استفاده کردیم.

کنعانی خاطر نشان کرد: این گونه نشست‌ها و سازوکارها فرصتی برای پیشبرد اهداف چندجانبه اعضای عدم تعهد به ویژه در خصوص برقراری صلح و امنیت بین‌المللی و حمایت از ملت‌های مظلوم از جمله فلسطین است.

تحرکات ناتو در منطقه خوشایند دولت‌ها و ملت‌های منطقه نیست

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده درباره برگزاری یک رزمایش بزرگ از سوی ناتو که گفته می‌شود، بزرگترین رزمایش ناتو بعد از جنگ سرد است، اظهار کرد: ما اقدامات نظامی و مانورهایی از این دست و تلاش برای گسترش حضور ناتو در منطقه را کمک کننده به صلح ، ثبات و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: حوزه اقدام و عملیات‌های ناتو در طول سالیان گذشته در منطقه نه تنها صلح و امنیت را برای ساکنان در منطقه به ارمغان نیاورده است، بلکه دامن زننده به ناامنی ، جنگ و کشتار در منطقه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که تحرکات ناتو در منطقه تحرکاتی نیست که خوشایند دولت‌ها و ملت‌های منطقه باشد، افزود: همان طور که اشاره شد، همکاری با سازوکارهای نظامی ناتو در منطقه کمکی به تقویت صلح و ثبات در منطقه نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما سازوکارهای منطقه‌ای را بهترین سازوکار و راهکار برای تقویت امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: