۱۳۴۶۸
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
تعداد بازدید : ۳۵
سیاسی خارجی

تازه ها

سوالات در اسرائیل در مورد احتمال تزریق گازهای سمی توسط ارتش به داخل تونل‌های نوار غزه و مرگ اسرای اسرائیلی افزایش یافته است.

سوالات در اسرائیل در مورد احتمال تزریق گازهای سمی توسط ارتش به داخل تونل‌های نوار غزه و مرگ اسرای اسرائیلی افزایش یافته است.

به گزارش فراتیتر، روزنامه هاآرتص نوشت:مادر یکی از اسرای کشته شده در نوار غزه طی روزهای اخیر در صفحه فیسبوک خود به این امر اشاره کرده است.

هاآرتص گزارش داد که «در ۱۴ دسامبر، ارتش اسرائیل اجساد ران شرمن، نیک پیزر دو سرباز اسرائیلی و الیجا تولدانو را پس از اسارت در ۷ اکتبر از تونلی در جبالیا خارج کرد، یک ماه پس از آن، خانواده‌های آن‌ها نتایج گزارش پزشکی درباره اجساد اسرا را دریافت کردند که سوالات دشوار و نگران‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند که نیازمند شفاف‌سازی و توضیح برای افکار عمومی است.»

این روزنامه ادامه داد که مایان شرمن، مادر رون، این موضوع را به طور علنی مطرح کرد و «به طور واضح و تند از طریق نوشته‌ای در فیسبوک سوالاتی را مطرح کرد و ارتش اسرائیل را متهم کرد که پسرش را با گاز سمی که به داخل تونلی تزریق شده بود، کشته است.»

وی در صفحه خود نوشت: «نتایج تحقیقات نشان می‌دهد رون واقعاً کشته شده است البته نه به دسا حماس یا تیراندازی تصادفی و آتش خودی بلکه وی عامدانه با گازهای سمنی به قتل رسیده است.. بله، بله، آن‌ها رون را هم پیدا کردند در حالی که چندین انگشت وی آسیب دیده بود که ظاهراً به دلیل تلاش مذبوحانه‌اش برای خارج شدن از قبر سمی (تونل) بوده است.»

این مادر اسیر اسرائیلی کشته شده افزود: «رون به دلیل سهل‌انگاری جنایتکارانه همه مقامات ارشد ارتش و دولت لعنتی ربوده شد، کسانی که دستور از بین بردن او را دادند تا با یک تروریست در جبالیا تسویه حساب کنند.»

این روزنامه اسرائیلی با اشاره به اینکه دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش با طفره‌روی به این سوال مایان شرمن پاسخ داد و گفت: «نمی‌توان علت مرگ این سه اسیر را مشخص کرد، در این مرحله نمی‌توان علت مرگ را مشخص کرد و گفت که وی در نتیجه خفگی یا مسمومیت و یا حمله اسرائیل یا حماس کشته شده است.»

به نوشته هاآرتص، شاید این پاسخ تا حدی به منظور ساکت کردن این بحث و ایجاد تردید در اظهارات خانواده بدون تکذیب مستقیم آنها و یا مواجهه با خانواده‌های کشته‌شدگان بوده است.

این روزنامه ادامه داد: «این طفره رفتن نباید پذیرفته شود. آنچه مایان شرمن پس از توضیحات مفصلی که از نمایندگان ارتش دریافت کرد، منتشر کرد، نمی‌تواند در هوا معلق بماند. حتی اگر ارتش در مورد ران شرمن این گونه عمل نکرده باشد، آیا ارتش اسرائیل از گازهای سمی در نوار غزه برای کشتن افرادی که در تونل ها بودند استفاده کرده است؟ و اگر واقعاً از چنین وسایلی استفاده شده است؟ آیا استفاده از آنها با توجه به قوانین جنگی که برای اسرائیل لازم الاجرا است، جایز است؟ اگر از این وسایل استفاده شده چه کسی استفاده از آنها را مجاز دانسته است؟»

هاآرتص در پایان گفت: »همه این سوالات نیاز به بررسی توسط یک طرف خارجی (اسرائیلی) دارد. طرفی که اطلاعات مورد نیاز را از ارتش و دولت اسرائیل به دست می‌آورد و به نتایجی می‌رسد که به مردم ارائه می‌شود. ما نمی‌توانیم منتظر این باشیم که تحقیقات پس از پایان جنگ انجام شود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: