۱۳۹۲۵
شنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
تعداد بازدید : ۸۰
سیاسی خارجی

تازه ها

بیش از 40 بنیانگذار، سرمایه گذار، مهندس حوزه آی تی و سایر فعالان صنعت فناوری برای حمایت از مردم فلسطین اعلام آمادگی کرده اند

بیش از 40 بنیانگذار، سرمایه گذار، مهندس حوزه آی تی و سایر فعالان صنعت فناوری برای حمایت از مردم فلسطین اعلام آمادگی کرده اند

به گزارش فراتیتر، در حالی که بسیاری از غول های فناوری تاکنون نسبت به جنگ غزه واکنش خاصی نداشته اند یا دست به سانسور اخبار، تصاویر و ویدیوهای مربوط به آن زده اند، به دنبال افزایش تنش و درگیری و شتاب گرفتن حملات سنگین اسرائیل در این منطقه، بیش از 40 بنیانگذار، سرمایه گذار، مهندس حوزه آی تی و سایر فعالان صنعت فناوری بتازگی با ایجاد ائتلافی به نام «فناوری برای فلسطین» برای حمایت از مردم فلسطین اعلام آمادگی کرده اند. این گروه قرار است با ایجاد پروژه های منبع باز، ابزارها و داده های مورد نیاز و جذب مشارکت سایر فعالان فناوری در گوشه و کنار جهان از مردم فلسطین حمایت کنند.

ابزاری برای حمایت از فلسطینی ها

به دنبال وقوع جنگ در نوار غزه که پس از آن شاهد آواره شدن میلیون ها فلسطینی و کشته شدن ده ها هزار نفر بوده ایم، فعالان حوزه فناوری برای کمک به مردم فلسطین اقدام به راه اندازی ائتلاف «فناوری برای فلسطین» در یک زمان پرتنش در منطقه کرده اند. در واقع «فناوری برای فلسطین» راه اندازی شد تا ابزارهایی برای کمک به حمایت از فلسطینی ها فراهم کند و در عین حال شرکت ها و محصولات حامی اسرائیل تحریم شوند.پل بیگار(Paul Biggar)، بنیانگذار ائتلاف «فناوری برای فلسطین» در گفت و گو با وب سایت تک کرانچ یادآور شد که امیدوار است با این ائتلاف، آگاهی درباره جنگ غزه را در جهان افزایش دهد و از سوی دیگر تلاش دارد برای ایجاد آتش بس دائمی در غزه مبارزه کند. وی می خواهد راهکارهایی ارائه دهد تا کسانی که می ترسند در حمایت از فلسطین به صورت علنی صحبت کنند هم به این عرصه وارد شوند و عملا به پشتیبانی از فلسطین بپردازند. این یکی از اولین ابتکارات حوزه فناوری برای اتخاذ موضع عمومی در حمایت از فلسطین است و می تواند نقطه عطفی در موضع صنعت فناوری و سرمایه گذاران در رابطه با جنگ اسرائیل و حماس باشد، زیرا افراد زیادی در جهان به دنبال آتش بس هستند ولی به دلایل مختلف سکوت اختیار کرده اند.پل بیگار، بنیانگذار شرکت CircleCI به ارزش 1.7 میلیارد دلار است و پست وبلاگی وی که از عدم حمایت صنعت فناوری از فلسطینیان انتقاد می کرد، به سرعت وایرال شد. وی گفت که پس از نوشتن پست وبلاگش، هزاران نفر با کلمات محبت آمیز و حمایتی به سراغ او رفتند در حالی که در حالت معمولی، بسیاری از آنها از ترس تاثیرات احتمالی حرف هایشان بر موقعیت شغلی خود، دیدگاه شان را کتمان می کردند.وی افزود: در میان آنها ده ها نفر بودند که نه تنها در این باره صحبت کردند، بلکه پروژه هایی را برای تغییر و منفعل نبودن صنعت فناوری کلید زدند تا اطمینان حاصل شود صدای افرادی که برای فلسطین صحبت می کنند، شنیده می شود. تاکنون ده ها نفر دیگر هم برای کمک داوطلب شده اند. به این ترتیب زمینه ارتباط گرفتن این افراد با یکدیگر و جامعه فعالان حوزه تکنولوژی را فراهم کردم که این گروه خیلی سریع گرد هم آمدند و ائتلاف مورد نظر تشکیل شد.بیگار امیدوار است، این ائتلاف جدید نویدبخش تغییر بزرگ تری در نحوه گفتمان مردم درباره فلسطین باشد و بسیاری از افرادی که تاکنون در سکوت بوده اند هم از فلسطین حمایت کنند.

یک پلتفرم نوپا در گیت هاب

این پلتفرم که هنوز در روزهای اولیه خود است، پروژه هایی دارد که توسط گروه های کوچک اداره می شود و به عنوان مکانی برای اشتراک منابع و مشاوره عمل می کند؛ کاری که بسیاری از کارکنان فناوری طرفدار فلسطین در حال حاضر به صورت پنهانی و فردی انجام می دهند. پل بیگار برای جمع کردن فعالان حوزه فناوری طرفدار فلسطین از پلتفرم GitHub استفاده کرده و نشان داده که خواستار آتش بس است. وی قطعه هایی از HTML ایجاد کرده است تا مردم در وب سایت های خود از آنها استفاده کرده و بنر آتش بس جنگ غزه را نصب کنند تا این صدا به گوش همه مردم جهان برسد. طبق صفحه گیت هاب این ائتلاف، از شرکت کنندگان «تکنولوژی برای فلسطین» دعوت می شود تا روی پروژه هایی کار کنند که خواستار آتش بس دائمی هستند، همچنین به دیگران درباره فلسطین آموزش دهند و نشان دهند که چگونه برخی از فناوری برای فعال کردن راهکارهای نسل کشی در غزه استفاده می کنند.

(گیت هاب درواقع یک پلتفرم توسعه نرم افزار آنلاین است که به منظور ذخیره سازی، ردیابی و همکاری در پروژه های نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه به توسعه دهندگان اجازه می دهد که فایل های خود را آپلود کرده و با سایر توسعه دهندگان در پروژه های متن باز همکاری داشته باشند). پل بیگار همچنین گفت: در گیت هاب، برنامه هایی برای همکاری بیشتر با سازمان های فلسطینی و کمک به استارتاپ های فلسطینی با اعتبارات ابری(cloud credits) وجود دارد.

گردهمایی مسلمانان فناور

ارفع فاروق، بنیانگذار Muslamic Makers هم یکی از فعالان حوزه فناوری است که با ائتلاف «فناوری برای فلسطین» همکاری دارد. وی گفت: در چند ماه گذشته که شاهد جنگ غزه بوده ایم، بسیاری از مردم از جهات مختلف تغییر کرده اند و گاه برای حمایت از فلسطین شاهد همکاری های قابل توجهی بوده ایم که قبلا هرگز چنین اتحادی را ندیده بودیم؛ افرادی از سراسر جهان که دور هم جمع شده اند تا برای فلسطین کار کنند در حالی که چیزی جز لپ تاپ هایشان ندارند.وی پس از خواندن پست وبلاگ بیگار تصمیم گرفت با ائتلاف «فناوری برای فلسطین» همکاری کند و منابع مختلف را در مورد نحوه حمایت از فلسطین با دیگران به اشتراک گذاشت. فاروق گفت: به دلیل محاصره، نمی توانیم به غزه برویم و کمک کنیم، اما ما فعالان حوزه فناوری فارغ از اینکه در کجای جهان هستیم، می توانیم نگاه مردم را به این منطقه از جهان که در خون و آتش است، جلب کنیم.گفتنی است Muslamic Makers جامعه ای متشکل از مسلمانانی است که در دنیای فناوری دارای مهارت و پیشگام هستند و می خواهند فضای امنی را فراهم کنند که به نوآوری و ارتقای مهارت در جامعه مسلمانان منتهی شود. فعالیت این گروه زمانی آغاز شد که دو فناور مسلمان، مرتضی و ارفع در سال 2016 از طریق توئیتر با نگرانی مشترک از عدم حضور پررنگ مسلمانان در صحنه فناوری، با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. بدین ترتیب ایده های آنها منجر به تشکیل یک گردهمایی فناوری ماهانه در لندن شد که به مسلمانان فضای امنی برای اشتراک گذاری ایده ها، شبکه سازی و همکاری داد.

یکی از مهندسان نرم افزار که خواست نامش فاش نشود هم تصمیم گرفت به ائتلاف«فناوری برای فلسطین» بپیوندد. وی موافقت کرده است که به عنوان یک مهندس و مدیر محصول برای کمک به ایجاد منابع مورد نیاز برای فناوری در فلسطین فعالیت کند. وی ابراز امیدواری کرد که این ابتکار باعث تغییر قابل توجهی بشود و صدای مردم غزه در جهان طنین انداز شود. وی یادآور شد: تکنولوژی برای فلسطین یکی از ضروریات است و می تواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند. وقتی ما شاهد بسیج صدها هزار نفری در سراسر جهان و ایالات متحده هستیم که خواهان صلح در فلسطین هستند، جامعه فناوری دیگر نمی تواند ساکت باشد.

سانسور سیستماتیک در شبکه های اجتماعی

از 7 اکتبر تاکنون با وجود افزایش تلفات غیرنظامیان، برخی فعالان حوزه فناوری همچنان حمایت خود را از اسرائیل اعلام کرده اند که از جمله آنها می توان به تال برودا، رئیس پلتفرم تحقیقاتی OpenAI در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) اشاره کرد. وی عکس هایی از انفجارهای غزه را به اشتراک گذاشت و از اسرائیل خواست بمباران خود را تشدید کند. البته وی که با فشار و هجمه های زیادی ازسوی طرفداران صلح و مخالفان جنگ مواجه شد، بعدا این پست ها را حذف کرد و حتی در 17 دسامبر بابت انتشار این مطلب عذرخواهی کرد.

وی تنها فعال حوزه فناوری نبوده که از آغاز جنگ حماس و اسرائیل به حمایت از این رژیم پرداخته و شاهد بوده ایم که حتی در زمان نسل کشی، برخی غول های فناوری فلسطینی ها را ساکت می کنند. در بسیاری موارد، پلتفرم ها و رسانه های اجتماعی به طور سیستماتیک محتوای طرفدار فلسطین را سانسور کردند در حالی که به سخنان نفرت انگیز ضد فلسطینی اجازه انتشار آزادانه داده شد.

در میان انفجار اطلاعات نادرست دولتی، سخنان نفرت انگیز و دعوت به خشونت در رسانه های اجتماعی، فلسطینی هایی که به صورت مستند از جنگ و نسل کشی اسرائیل علیه غزه سخن می گویند، با سانسور و سرکوب بی وقفه مواجه شده اند. به عنوان مثال تیک تاک بین 7 تا 31 اکتبر بیش از 925 هزار ویدیوی مربوط به خاورمیانه را حذف کرد. شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر) هم از 14 نوامبر برای حذف بیش از 350 هزار پست اقدام کرده است. کمپانی متا تنها در سه روز اول جنگ بیش از 795 هزار پست را حذف یا به عنوان محتوای مزاحم علامت گذاری کرد.

متا در میانه بحران غزه محتوای مربوط به فلسطین را خودسرانه حذف و پخش زنده را مختل کرد و حتی نظرات را محدود کرده و برخی حساب ها را به حالت تعلیق در آورد.

در میان کسانی که در اینستاگرام هدف قرار گرفتند، می توان به معتز عزیزه(Motaz Azaiza)، عکاس خبرنگار فلسطینی اشاره کرد که به دلیل مستندسازی جنایات اسرائیل در غزه، بیش از 15 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام به دست آورده بود، هرچند حساب کاربری وی بعدا دوبارهبازگشت. صفحه فیس بوک شبکه خبری قدس، یکی از بزرگترین شبکه های خبری فلسطین هم با بیش از 10 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام برای همیشه از دسترس خارج شد. همچنین در اینستاگرام، افرادی که درباره فلسطین پست می گذارند، Shadowbanning را تجربه کرده اند (نوعی سانسور مخفیانه که در آن فرد بدون اطلاع در پلتفرم نامرئی می شود). هرچند متا در زمینه جنگ جاری اسرائیل علیه غزه اعلام کرد که آنها سیاست های خود را به طور مساوی در سراسر جهان اعمال می کنند و ادعاهایی مبنی بر اینکه آنها «عمدا صدا را سرکوب می کنند» را رد کرد اما شواهد خلاف این را نشان می دهد. این مدل حذف از طریق الگوریتم های آموزش دیده، منجر به سانسور نامتناسب صداهای منتقد فلسطینی از جمله تولیدکنندگان محتوا، روزنامه نگاران و فعالانی شده است که از غزه گزارش می دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: