۱۴۳۷۹
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶
تعداد بازدید : ۳۴
سیاسی خارجی

تازه ها

جو بایدن را خیلی پیر می‌دانند در حالی که تنها سه سال از ترامپ بزرگ‌تر و سه برابر باهوش‌تر از اوست و من می‌کوشم دوباره انتخاب شود

جو بایدن را خیلی پیر می‌دانند در حالی که تنها سه سال از ترامپ بزرگ‌تر و سه برابر باهوش‌تر از اوست و من می‌کوشم دوباره انتخاب شود

به گزارش فراتیتر، « بزرگ‌ترین چالش بایدن این است که بسیاری او را خیلی پیر می‌دانند، اما او تنها سه سال از ترامپ بزرگتر و سه برابر باهوش‌تر از اوست. بایدن در چندین سال گذشته رئیس جمهور بزرگی بوده و من از جمله کسانی خواهم بود که سخت تلاش می‌کنند تا دوباره انتخاب شود. همانطور که اغلب با دوستانم شوخی می‌کنم، فکر

می‌کنم مرگ جو بایدنِ رئیس جمهور بهتر از دونالد ترامپ زنده در کاخ سفید خواهد بود! دومین چالش بزرگ بایدن بحران مهاجرت در مرز مکزیک است. ایالات متحده همیشه به خود می‌بالد که پناهگاه مردم مظلوم است. اما محدودیت‌هایی برای جذب افراد وجود دارد. زمانی ما کشوری با نرخ مهاجرت بی حد و حصر بودیم، اما آن مال زمانی بود که جمعیت بسیار کمتری داشتیم.»

 در حال حاضر در جناح دموکرات به نظر می‌رسد با تمام نگرانی‌هایی که در مورد وضعیت سلامت جسمانی رئیس جمهور آمریکا وجود دارد، بایدن در نهایت نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیشرو خواهد بود. وضعیت در جناح جمهوری‌خواه تا حدی متفاوت است. با وجود اینکه چند نفر در این حزب، در انتخابات درون حزبی شرکت کرده‌اند و برای رسیدن به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه رقابت دارند، اما حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در این رقابت‌ها با وجود اتهامات قضایی او، به نظر می‌رسد فضا را برای پیروزی سایر نامزد‌ها بسیار تنگ کرده است.

به گزارش عصر ایران، مایکل آرون راکلند (Michael Aaron Rockland)، استاد دانشگاه راتگِرز (Rutgers University) نیوجرسی در رشته مطالعات آمریکا، نویسنده و روزنامه‌نگار است. وی تاکنون چهار کتاب در مورد جامعه آمریکا در نیوجرسی نوشته و موفق شده است که جایزه ملی تدریس مِری سی. تروپی (Mary C. Turpie) را در زمینه مطالعات آمریکا در ۱۹۹۷ و جایزه Scholar-Teacher را از دانشگاه راتگرز در ۲۰۰۳ به دست آورد. در گفتگو با این کارشناس مسائل سیاسی آمریکا به تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی پرداخته‌ایم:

ماه نوامبر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. با توجه به شرایط سیاسی کنونی در حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه، به نظر می‌رسد دوباره شاهد رقابت جو بایدن و ترامپ باشیم. فکر می‌کنید این دو نفر دوباره مثل دفعه قبل برای ریاست جمهوری آمریکا رقابت خواهند کرد؟

بله، قطعا و در حال حاضر به نظر می‌رسد بایدن و ترامپ نامزد‌های ریاست جمهوری احزاب مربوطه خود در سال جاری باشند.

برخی معتقدند دونالد ترامپ در نهایت به دلیل مسائل حقوقی و استیضاح از رقابت درون حزبی حزب جمهوری خواه کناره گیری کرده و از شخص دیگری دفاع خواهد کرد. این نظر تا چه حد ممکن است با واقعیت‌های سیاست داخلی آمریکا مطابقت داشته باشد؟

من شخصا خوشحال می‌شوم ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا خارج شود. اتفاقا معتقدم او یکی از بدترین- اگر نگوییم بدترین رئیس جمهور- در تاریخ ما بود و دعا می‌کنم دیگر رئیس جمهور نشود. اما او لجباز است و حتی با وجود تمام اتهامات علیه او - چهار کیفرخواست و ۹۱ اتهام مختلف - او تقریباً نامزد حزب جمهوریخواه خواهد بود. من شخصاً فکر می‌کنم جای او در زندان است و این امکان وجود دارد قبل از انتخابات به آنجا برود.

به نظر شما بزرگ‌ترین چالش جو بایدن در دوران ریاست جمهوری‌اش چیست؟

 بزرگ‌ترین چالش بایدن این است که بسیاری او را خیلی پیر می‌دانند، اما او تنها سه سال از ترامپ بزرگتر و سه برابر باهوش‌تر از اوست. بایدن در چندین سال گذشته رئیس جمهور بزرگی بوده و من از جمله کسانی خواهم بود که سخت تلاش می‌کنند تا دوباره انتخاب شود. همانطور که اغلب با دوستانم شوخی می‌کنم، فکر می‌کنم مرگ جو بایدنِ رئیس جمهور بهتر از دونالد ترامپ زنده در کاخ سفید خواهد بود! دومین چالش بزرگ بایدن بحران مهاجرت در مرز مکزیک است. ایالات متحده همیشه به خود می‌بالد که پناهگاه مردم مظلوم است. اما محدودیت‌هایی برای جذب افراد وجود دارد. زمانی ما کشوری با نرخ مهاجرت بی حد و حصر بودیم، اما آن مال زمانی بود که جمعیت بسیار کمتری داشتیم.

جمهوری خواهان، در اکثر موارد، از جمله ترامپ، مایل‌اند به طور کامل این مهاجرت به ایالات متحده را از طریق مرز مکزیک محدود کنند و تا زمانی که چنین مهاجرتی به طور اساسی کاهش یابد، از اوکراین و اسرائیل حمایت نمی‌کنند.دموکرات‌ها نمی‌خواهند از سنت دیرینه خود در استقبال از مظلومان دور شوند، زیرا انجام اینکار با آرمان‌های ملی ما در تضاد است.

برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند نظام دو حزبی در آمریکا به نوعی باعث انشعاب در جامعه آمریکا شده است و بسیاری از مردم نمی‌توانند اعتقاد خود را به آرمان‌های احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات ببینند. دلیل اصلی این که حزب سومی نمی‌تواند به اندازه دو حزب فعلی در صحنه سیاسی آمریکا قدرتمند باشد چیست؟

خب، در همه انتخابات ملی ما تمایل به حضور احزاب ثالث وجود دارد که برخی از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برخی دیگر از اهمیت کمی برخوردارند، مگر اینکه آن‌ها با آرای اندک خود بر کسی که از یکی از دو حزب اصلی، برنده ریاست جمهوری شود، تأثیر بگذارند، چیزی که در ۱۹۹۲ و ۲۰۱۶ رخ داد.

اما باید به این نکته اشاره کرد احزاب اصلی ما در طول تاریخ ما تکامل یافته‌اند. از آبراهام لینکلن می‌توان نام برد که از حزب جمهوری‌خواه که حزب لیبرال ما بود به ریاست جمهوری رسید درحالی که دموکرات‌ها حزب محافظه کار ما در آن روز‌ها بودند. اما واضح است که امروز این دو حزب جای خود را تغییر داده‌اند، به طوری که از دوران فرانکلین روزولت در دهه ۱۹۳۰ شاهد بودیم دموکرات‌ها لیبرال و جمهوری خواهان محافظه‌کار شدند.

اگر دونالد ترامپ کاندیدای ریاست جمهوری باشد، چقدر احتمال پیروزی دارد و آیا در دوران ریاست جمهوری‌اش شاهد تکرار سیاست‌های او خواهیم بود؟

من و همه کسانی که می‌شناسم، هر کاری از دست‌مان بر بیاید برای شکست دادن ترامپ انجام می‌دهیم. ما او را تهدیدی برای دموکراسی می‌بینیم؛ و بله، ما از این می‌ترسیم که اگر ترامپ انتخاب شود، با سیاست‌های خود به ایالات متحده آسیب زیادی هم در داخل و هم در روابط ما با کشور‌های دیگر در سراسر جهان وارد کند.

برخی از دموکرات‌ها از عملکرد جو بایدن در دوران ریاست جمهوری وی به ویژه در حوزه سیاست خارجی آمریکا ناراضی هستند و علاوه بر آن نگرانی‌هایی در مورد سلامت بایدن با توجه به سن وی وجود دارد. آیا فکر می‌کنید کسی در حزب دموکرات وجود دارد که بتواند جو بایدن را به چالش بکشد؟

به طور معمول، رؤسای جمهور که برای دور دوم (دو دوره مجاز در قانون اساسی-که امیدوارم به زودی بایدن هم نامزد شود) قصد شرکت در انتخابات را دارند نامزد حزب خود هستند. من ممکن است به نفع بایدن تعصب داشته باشم، اما فکر می‌کنم کار‌های او به عنوان رییس جمهوری فوق‌العاده بوده است. فکر نمی‌کنم او امسال توسط کسی در حزبش به چالش کشیده شود.

به نظر شما رئیس جمهور بعدی آمریکا با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه خواهد شد؟

خوب، مسائل کلیدی امروز مواردی هستند که قبلاً به آن‌ها اشاره کردم: مورد اول رسیدگی به وضعیت مهاجرت به ایالات متحده از طریق مرز مکزیک. دو مورد دیگر جنگ روسیه علیه اوکراین و نیاز اسرائیل به حل یک‌بار برای همیشه مسئله فلسطین است. این مسایل کلیدی بدون شک قبل از انتخابات امسال حل نخواهد شد و (تا زمان انتخاب رییس جمهور) ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: