۲۳۸۷
دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
تعداد بازدید : ۳۷۴
سیاسی داخلی

اخبار چرخشی

واکنش‌ها به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران
در حالی ایالت متحده امریکا در تلاش است که مقامات دیگر کشور‌ها را در خصوص تحریم‌های نامحدود تسلیحاتی ایران با خود همراه کند که ایران این روز‌ها از گزینه خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی سخن می‌گوید.
به گزارش فراتیتر، رفته رفته به ۲۷ مهرماه نزدیک می شویم و تکاپوی امریکا و کشورهای اروپایی برای تجدید نظر در لغو تحریم های تسلیحاتی بیشتر شده است. امریکا به دنبال تحریم تسلیحاتی نامحدود برای ایران است. در این میان در ایران صحبت هایی پیرامون خروج از پیمان منع گسترش سلاح اتمی شده است که در این رابطه با کارشناسان حوزه روابط بین الملل صحبت کرده ایم.

امریکا نباید زیر میز مذاکره بزند
حسن لاسجردی، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با فراتیتر گفت: در چهارچوب برجام ایران متعهد شده بود که در مدت ۵ سال از امتیازات برجام استفاده کند. یکی از این امتیازات که موعد ۵ ساله آن نزدیک است، خرید تسلیحات هست. از نظر رفتار معقول بین‌المللی امریکا توان تمدید این موضوع را ندارد. به این دلیل که امریکا از برجام خارج شده است و این موضوع تعهدی است که ۵+۱ در خصوص موضوع تسلیحات متعهد شده است.
لاسجردی اظهار داشت: این رفتار معقول در عرصه بین‌الملل است و نباید زیر میز بزنند، اما با توجه به مشکلات موجود بین ایران و امریکا به نظر می‌رسد که در تلاش هستند که حداقل این موضوع را به تعویق بیندازند. این موضوع بسیار مهم است و به امنیت بین‌الملل بر می‌گردد. آنچه که در معاملات تسلیحاتی تبادل می‌شود برای امریکا حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی نیازمند تسلیحات معمول نیست و سلاح‌های استراتژیک را خواهد خرید. با توجه به توانایی ایران این نگرانی برای امریکا بیشتر خواهد شد.
وی افزود: امریکا به واسطه این موضوع که عضو دائم شورای امنیت است، توان طراحی قطعنامه در این خصوص را دارد، اما مهم‌تر از طراحی قطعنامه واکنش و رأی دیگر اعضا به قطعنامه احتمالی است. قطعنامه زمانی اهمیت دارد که واکنش کشور‌ها و امضای دیگر کشور‌ها را همراه داشته باشد. در حال حاضر امریکا به دنبال این است که دیگر کشور‌ها را مجاب کند تا جلوی این رفع تحریم را بگیرد. تا این لحظه کشور‌ها در این رابطه همراهی محسوسی با امریکا نداشته‌اند.
این کارشناس در ادامه در خصوص پیش‌بینی رفتار چین و روسیه گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در نظام بین‌الملل حدس و پیش‌بینی آینده است که نظام بین‌الملل در این روز‌ها بیش از همه بر اساس منافع، امتیازات و ارتباطات تعریف می‌شود، پیش‌بنی رفتار روسیه و چین در خصوص همراهی ایران یا امریکا کار سختی است، اما با بررسی روند‌های موجود چالش امریکا با چین و روسیه به نظر می‌رسد که روسیه و چین با ایران در خصوص رفع تحریم‌های تسلیحاتی همراهی کنند.
لاسجردی ضمن اشاره به انتخابات امریکا در گفتگو با خبرنگار فراتیتر خاطرنشان کرد: باتوجه به ذائقه مردم امریکا و اولویت‌های آن‌ها به نظر نمی‌آید که مباحث خارجی از این دست برای آن‌ها در انتخابات مهم باشد. موضوعاتی مثل بحث چین و آتلانتیک و تروریسم بیشتر از برجام در آرای انتخاباتی آن‌ها تأثیرگذار باشد.
این کارشناس روابط بین‌الملل درنهایت تأکید کرد: در خصوص گام‌های ایران پیرامون برجام آژانس باید نظر نهایی را ارائه دهد. در صورتی که رفتار خارج از چهارچوب در گزارش‌های آژانس مطرح شود این موضوع محل مناقشه خواهد بود. شاهد فضای نزاع و درگیری هستیم و هر دو کشور در حال رایزنی هستند. تلاش می‌کنیم که از این مرحله به خوبی عبور کنیم.

پایان تحریم تسلیحاتی ایران شکست سخت سیاسی امریکا
فؤاد ایزدی دیگر کارشناس این حوزه در گفتگو با فراتیتر تأکید کرد: واکنش ایران به خواسته تحریم نامحدود تسلیحاتی از سوی امریکا و حتی تحریم محدود تسلیحاتی از سوی اروپایی‌ها منفی خواهد بود و امریکا احتمالاً از گزینه‌های مختلف در این مسیر استفاده خواهد کرد. قطعاً قطعنامه ۲۲۳۱ باید اجرا شود.
ایزدی ضمن اشاره به گزینه‌های ایران گفت: خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح اتمی امکان‌پذیر است و آمریکایی‌ها می‌خواهند که بند npt که اجازه خروج به ایران می‌دهد را حذف کنند، اما تا این لحظه موفق نشده‌اند. این اقدام از سوی ایران امکان‌پذیر است و برخورد صحیحی در برابر رفتار امریکا هست.
وی افزود: چین و روسیه قاعدتاً باید قطعنامه موردنظر امریکا پیرامون تحریم تسلیحاتی ایران را وتو کنند، اما ممکن است امریکا از گزینه مکانیسم ماشه از سوی انگلیس استفاده کنند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی امریکا نزدیکی این تاریخ به انتخابات است که تاریخ انقضا این تحریم‌ها دو هفته قبل از انتخابات است و شکست سخت سیاسی برای امریکا خواهد بود.

پایان تحریم تسلیحاتی ایران آغاز منازعه با امریکا
به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت بحث استراتژیک تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای امریکا اجرای این بند از قطعنامه ۲۲۳۱ کابوس تلخی برای این کشور باشد و حاضر به رایزنی همه‌جانبه با دیگر کشور‌ها برای مقابله با این موضوع باشد. کارشناسان شکست یا پیروزی ترامپ در این موضوع را یکی از گزینه‌های تأثیرگذار در دقیقه ۹۰ برای سرنوشت انتخابات امریکا می‌دانند. در نهایت رفتار ترامپ با چین در خصوص اجرای طرح تحریم برخی مقام‌های چینی و تحریم‌های گسترده سوریه ممکن است منجر به همراهی بیشتر چین و روسیه با ایران شود و امریکا در نهایت به گزینه همیشگی خود یعنی تحریم‌های چندباره و یک‌جانبه ایران روی بیاورد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: