۵۸۰۸
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۴۴۸
سیاسی داخلی

تازه ها

رییس جمهوری گفت: تدبیر حاکمیت در مقابل خروج آمریکا از برجام و کاهش گام به گام تعهدات برجامی بسیار پیچیده و حساب شده بود و نتایج آن درخشان بود به گونه ای که دوست و دشمن نتوانست از اقدامات ما ایراد بگیرد.

به گزارش فراتیتر، "حسن روحانی" رئیس‌جمهور در جلسه امروز ۳۰ مهر ماه ۹۹۲ هیئت دولت با بیان اینکه در روز یکشنبه با آغاز ماه ربیع الاول تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شد، گفت: این بسیار برای مردم ما مهم بود نه از این جهت که ما بر اساس قوانین بین الملل آزادیم که اسلحه خرید و فروش کنیم که البته آن نیز به جای خودش مهم است اما از آن مهمتر این بود که منطق حق و حقیقت، منطق قانون و عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها همه تلاش خود را برای اینکه ملت ایران را از حقوق خودشان محروم کند، انجام دادند؛ اصلاً مهم نیست که ما چقدر اسلحه می‌خریم و یا می فروشیم مهم این است که ما باید به حق مان برسیم. ملت ایران باید آزاد باشد اگر سلاحی نیاز داشت بخرد و یا بفروشد.

رئیس دولت دوازدهم اظهار داشت‌: احقاق حقوق مردم بسیار حائز اهمیت بود و در روز یکشنبه معلوم شد که توطئه‌های آمریکا در طول چهار سال گذشته، توطئه ناموفقی بوده است و آمریکایی‌ها از آغاز این دولت جدید آمریکا دنبال این بودند که برجام را برهم بزنند اما نمی‌خواستند که خودشان به تنهایی خارج شوند چرا که اگر می‌خواستند این کار را کنند یک‌سال خودشان را معطل نمی‌کردند؛ تمام تلاش آنها این بود که همه به صورت دسته جمعی از برجام خارج شوند به دنبال این بودند که شورای حکام و آژانس را وادار کنند با توطئه‌های رژیم صهیونیستی قطع‌نامه‌ای علیه ما صادر کنند و با آن قطعنامه کشورهای دیگر را وادار به خروج از برجام کنند، اما موفق نشدند و ترامپ ناچار شد که به تنهایی از برجام خارج شود.

وی اظهار داشت: ما باید این تاریخ را دقیق بدانیم و دقیق تحلیل کنیم و برای مردم توضیح دهیم که آنها ناچار شدند تنهایی از برجام خارج شوند؛ همه امیدشان نیز این بود که اگر خارج شدند ایران نیز بلافاصله خارج می‌شود و بعد از آن همه قطعنامه‌ها بازمی‌گردد اما تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت بسیار مهم بود، ما سیاست پیچیده را پیش رو گرفتیم و نتایج بسیار درخشانی نیز به دست‌آوردیم؛ البته ما نیز از تعهدات برجامی خود کاسته‌ایم و به نوعی از تعهداتمان فاصله گرفتیم اما بسیار برنامه‌ریزی‌شده و قدم به قدم این کار را انجام دادیم‌، به گونه‌ای که دوست و دشمن نتوانستند در برابر کار ایران ایرادی بگیرند و هیچ کس نتوانست بگوید که کار ایران خلاف مقررات بین‌المللی بوده است.

روحانی یادآور شد: در مقطعی حتی دوستانمان نمی‌توانستند از ما حمایت کنند. در شرایطی بودیم که کشورهای دوستی مثل روسیه نمی‌توانستند از ما حمایت کنند و حتی ناچار شدند در کنار و در صف دشمنان ما قرار بگیرند؛ ما این شرایط را برای آنها فراهم کردیم تا بتوانند فعال شوند.

وی ادامه داد: روزهای پایانی شهریور که یکی از پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ ما در برابر آمریکا بود، در تاریخ سازمان ملل بی‌نظیر بوده. شما تمام تاریخ سازمان ملل را بررسی کنید، ببینید یک‌بار آمریکا اراده کرده که با همراهان خود تلاش کند در سازمان ملل کاری انجام دهد و موفق نشده باشد؛ این اتفاق یکبار رخ داد که آمریکا منزوی و تنها شد و هیچ کس به درخواست آمریکا اعتنایی نکرد و شورای  امنیت نامه آمریکا را کان لم یکن تلقی کرد و در دستور کار نگذاشت.

وی افزود: ما موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم تبیین کنیم؛ بله مردم در فشار و سختی هستند اما مردم باید به خوبی موفقیت‌های سیاسی ما را در سطح جهان بدانند حتی این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها ممکن است مرهمی برای آنها باشد.

رئیس دولت دوازدهم بیان کرد: آن حرفی که امام زد «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» یکی از مواردی است که به کرسی نشانده شد، در این ایام بود که آمریکا همه تلاش خود را به کار برد و نتوانست کاری انجام دهد. بنابراین یک موفقیت بزرگی را ملت بزرگ ما در سیاست خارجه کشف کردند و ما باید از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند، تشکر کنیم البته هر زمانی که ما پیروز شدیم زمانی بوده که همه ارکان نظام کنار یکدیگر و ملت یکپارچه با هم بودند و رهبری ما را در مسیر درست هدایت کرده است، بدون اینها امکان‌پذیر نبود که ما بتوانیم که این موفقیت‌ها را به دست آوریم.

وی اضافه کرد: ما از مردم بزرگ که در همه مقاطع تاریخی حضور پیدا کردند و حمایت کردند و توانستند در برابر بزرگترین قدرت‌های جهان پیروز شوند، تشکر می‌کنیم و در برابر عظمت این ملت بزرگ تواضع داریم.

روحانی گفت: امروز روز پایان مهر و فردا اول آبان است یعنی ۸ ماه است که از سختی‌های ویروس کرونا عبور کردیم و امروز هم روزهای بسیار سختی داریم و باید کاری کنیم که از این روزهای سخت با کمک یکدیگر عبور کنیم.

وی با بیان اینکه وزرات بهداشت و درمان امروز در صف مقدم مبارزه با این ویروس است، افزود: روز دوشنبه با وزیر بهداشت و معاونان و رؤسای دانشگاه‌های استان‌ها جلسه داشتم و روحیه و برنامه ریزی آنها برای من مشهود بود و به لطف خدا ما با روحیه در حال مقابله با این ویروس هستیم؛ همه دنیا نیز گرفتار این ویروس هستند. کشورهای مختلف جهان با موج جدیدی مواجه شدند و تعداد مبتلایان، تعداد بستری و تعداد فوتی افزوده شد که برای همه مشکل آفرین شده است.

رئیس جمهوری اظهار کرد: دولت و سایر ارکان کشور اعم از نیروهای مسلح، صدا و سیما و قوای دیگر با همه توان در این زمینه در کنار یکدیگر هستیم برای اینکه یکدیگر را یاری کنیم و از سختی‌های مردم بکاهیم.

وی افزود: در این مدت همه نیازمندی‌هایی که وزارت بهداشت و درمان داشته و خریدهایی که لازم بوده با وجود سختی و تحریم‌ها انجام شده است؛ به محص اینکه وزیر بهداشت به من نامه نوشت که ما به ۱۵۰ میلیون دلار برای خرید بیش از ۳۰ میلیون کیت جدید آزمایشگاهی نیاز داریم، من همان لحظه موافقت کردم و دستور دادم و ۱۵۰ میلیون دلار را در اختیار ایشان قرار دادیم برای اینکه کیت های جدید را خریداری و وارد کنیم.

روحانی گفت: نیازمندی‌های دیگری هم که بوده است، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در جهت رفع این نیازها یاری کردند؛ به حمدالله اکثر نیازمندی‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان در حال ساخت است و در اختیار مردم قرار داده می شود؛ امروز ۲۲ میلیون ماسک تولید و در اختیار مردم قرار داده می‌شود؛ ماسک‌های مورد نیاز پرستاران در داخل تولید می‌شود؛ بنابراین بسیاری از نیازمندی‌ها و تجهیزات مورد نیاز در داخل توسط متخصصان و دانشمندان در حال ساخت است.

روحانی گفت: همه بخش‌ها در حال تلاش هستند، سازمان برنامه و بودجه علیرغم مشکلاتی که داشت در این ایام ۹ هزار میلیارد تومان که ۶ هزار میلیارد پرداخت شده و ۳هزار میلیارد در هفته‌های آینده پرداخت خواهد شد که برای کارانه پزشکان و پرستاران اختصاص داده است.

وی بیان کرد: به مناسبت هفته نیروی انتظامی از همه نیروهای مسلح و نیروی انتظامی تشکر می‌کنم؛ همه پای کار بودند، نیروی انتظامی که وظایف زیادی برای امنیت کشور و مردم برعهده دارد و به عنوان ضابط قوه قضاییه وظایف سنگینی بر دوش دارد اما در عین حال چیزی که ما از ناجا برای مقابله با این ویروس خطرناک خواستیم، در کنار ما بودند و تلاش کردند؛ امروز جرائمی که مقرر شده برای این است که مردم بیشتر به خطر بیماری توجه کنند، مقصود ما پول گرفتن از کسی نیست.

رییس دولت در ادامه ضمن قدردانی از تلاش های نیروی انتظامی و بسیج در اجرای محدودیت های کرونایی، گفت: من از نیروی انتظامی و بسیج که پای کار هستند، تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله همه بیایند و کمک کنند تا ما از این خطر و مشکل عبور کنیم.

وی در ادامه با اشاره به روز صادرات، اظهار داشت: اکنون صادرات غیرنفتی برای ما بسیار مهم است، دشمنان ما تلاش کردند تا جلوی صادرات نفت، میعانات و فرآورده‌ها و سایر مواردی که محصولات صادراتی ما بودند را بگیرند، اما تنوع صادرات ما مانع شد. اکنون سه سال است که محدودیت های زیادی علیه ما اجرا می‌شود اما همه این ها شکست خورده است و نخواهند توانست به کارشان علیه ما ادامه دهند.

وی گفت: این که چه کسی در آمریکا پیروز شود برای ما مهم نیست هرکس در آمریکا روی کار بیاید ناچار است که در برابر ملت ایران تسلیم شود.

روحانی ادامه داد: ما در این زمینه در حال انجام اقداماتی هستیم. یکی از بازو های ما صادرات غیر نفتی است، اینکه اکنون می‌بینیم در بازار ارز ما و در سامانه نیما روند نرخ ارز نزولی شده و در روزهای گذشته ۲۴۰ میلیون دلار ارز در آن توزیع شده به این معنی است که صادرات ما به حرکت درآمده است.

وی به افزایش صادرات غیر نفتی اشاره کرد و بیان داشت: آمار وزارت اقتصاد و دارایی نشان می‌دهد که یکی از کارهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم که تلاش برای افزایش صادرات غیر نفتی بود تا حد قابل توجهی به ثمر نشسته است، برای مثال در دولت گذشته یعنی دولت نهم و دهم مجموع صادرات غیرنفتی ما در 8 ساله ۱۷۱ میلیارد دلار بود، اما امروز که هفتاد و چند ماه از دولت گذشته ۳۳۱ میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم و من امیدوارم که تا پایان این دولت وقتی که محاسبه می‌کنیم این عدد به دو برابر صادرات غیرنفتی دولت قبل برسد. این رشد آمار بیانگر این است که همه آن هایی که که باید به صحنه می‌آمدند و تلاش می‌کردند، آمده‌اند و در حال فعالیت هستند و این نشان می دهد که ما در صادرات غیرنفتی می‌توانیم موفق باشیم.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌های دولت برای همسان سازی حقوق ها اشاره و تصریح کرد: همچنین در این دولت اقدامات خوبی برای کمک به آن‌هایی که حقوق ثابت دارند انجام شد، یکی از موارد بحث همسان سازی حقوق کارگران بازنشسته با کارگران شاغل بود که در مجموع سه و نیم میلیون بازنشسته بودند که حقوق آن‌ها افزایش پیدا کرد، در کنار این دیروز هم برای بازنشستگان کشوری اعم از معلمین، اساتید دانشگاه‌ها و اقشار دیگر که حدود یک و نیم میلیون نفر بازنشسته بودند این همسان سازی انجام شد، که طی این اقدام می‌توان گفت به طور متوسط بیش از ۷۰ درصد دریافتی آن‌ها افزایش پیدا کرد، که در این شرایط سخت و مشکلات، چنین اتفاقی یک کمک خوبی برای بازنشستگان ما است.

وی افزود: رسانه‌های ما در کنار این که باید از ما و عملکرد دولت انتقاد کنند، خواهش می‌کنم خدمات را هم بگویند. مثلا برای فردا ما افتتاح مسکن خواهیم داشت که در راستای طرح مسکن ملی است، همچنین مردم عزیز ما در هر پنجشنبه شاهد موجی از تلاش‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی، شرکت های دولتی و شرکت های عمومی غیردولتی هستند که تلاش دارند تا کارهای بزرگی را در حوزه های مختلف به انجام رسانده و بازهم این تلاش ها ادامه دارد.

روحانی در ادامه سخنان خود از بهبود شرایط اقتصادی نسبت به شش ماه نخست سال خبر داد و اظهار داشت: اینکه امسال ما در ماه‌های اول در سختی بودیم و مردم در برخی مواقع به زحمت افتادند به این دلیل بود که در اسفند، فروردین و اردیبهشت صادرات ما تعطیل بود، اما هفته گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صادرات ما افزایش پیدا کرده است و این روند هم ادامه خواهد داشت، این افزایش صادرات نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم محدودیت‌ها را شکست دهیم و روند صادرات ما صعودی خواهد بود.

وی ادامه داد: ما دیروز در جلسه ستاد اقتصادی دولت، تصمیمات خوبی را برای هماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت در خصوص صادرات و روند بازگشت و توزیع ارز اتخاذ کردیم و امیدوارم که با این روند مردم شاهد مشکلات کمتری در زندگی باشند. در مجموع، شش ماهه دوم امسال بهتر خواهد بود اما در عین حال بدانیم که دشمن و محدودیت‌هایی که با فشار غیرقانونی قصد اعمال آن را دارد هم وجود دارد.

رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز همه ما باید وظیفه خود را رفع مشکل مردم بدانیم، مردم دچار مشکلاتی هستند و همه از ما انتظار دارند، ما به عنوان دولت در میدان هستیم و باید کالاها و خدمات را تامین کنیم، همچنین ارکان و نهادهای دیگر هم باید کمک کنند که می‌کنند و خواهش می‌کنم که این هم‌افزایی بیشتر شود، برخی موضوعات حاشیه‌ای که به وجود می‌آید هم نباید به آن توجه کنیم، گاهی فرد یا افراد یا گروهی شاید مساله‌ای را مطرح می‌کنند و حاشیه ایجاد می شود، ما تنها باید به این توجه کنیم که که نماینده و منتخب مردم هستیم.

روحانی ادامه داد: رییس جمهور منتخب مردم و وزرا هم منتخب با واسطه مردم هستند، در نتیجه ما با همه توان باید خدمت کنیم. البته مردم می‌دانند که مشکلاتی وجود دارد، تحریم های شدید وجود دارد و شرایط عادی نیست اما اگر جایی حاشیه سازی شد ما نباید توجه کنیم بلکه باید از آن بگذریم.

وی اظهار داشت: مردم شرایط ما را می‌دانند و ماهم باید بدانیم که جز با وحدت، اتحاد، یکپارچگی و همدلی به نتیجه نخواهیم رسید، دولت و اعضای دولت، بدون مجلس، بدون قوه قضاییه، بدون نیروهای مسلح، بدون صداوسیما، بدون بخش خصوصی و بدون مردم نمی‌تواند هیچ کاری را انجام دهد. حتما دولت هدایت رهبری و حمایت مردم را می‌خواهد. ما بازهم دست همکاری را به سوی همه دراز می‌کنیم و ان‌شاءالله همه در کنار هم از این مرحله عبور خواهیم کرد و ملت ما پیروز این میدان خواهد بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: