۶۴۷۲
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۷۵
سیاسی داخلی

تازه ها

افشاگری نماینده مجلس:
یک نماینده مجلس از جمع آوری اطلاعاتی برای بررسی دلیل قیمت گذاری میلیاردی شورای رقابت برای خودروهای وارداتی خبر داد.

یک نماینده مجلس از جمع آوری اطلاعاتی برای بررسی دلیل قیمت گذاری میلیاردی شورای رقابت برای خودروهای وارداتی خبر داد.

به گزارش فراتیتر، جلال رشیدی‌کوچی گفت: دارم یک‌سری اطلاعات جمع‌آوری و بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنم که چه اتفاقی افتاده که خودروی ۵۰۰ میلیونی و ۷۰۰ میلیون تومانی را شورای رقابت تا این اندازه قیمت گذاشته بوده است. حتما نتایج این بررسی را شفاف برای مردم توضیح خواهم داد.
وی اظهار کرد: من دارم یک‌سری اطلاعات جمع‌آوری و بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کنم که چه اتفاقی افتاده که خودروی ۵۰۰ میلیونی و ۷۰۰ میلیون تومانی را شورای رقابت تا این اندازه قیمت گذاشته بوده است. حتما نتایج این بررسی را شفاف برای مردم توضیح خواهم داد و از بعد نظارتی هم تا آن‌جایی که قانون اجازه داده باشد، این مورد و موارد مشابه دیگر را پیگیری خواهم کرد.
رشیدی افزود: ببینید، خودروی ۱۵ هزار دلاری که الان وارد کشور شده، دیگر نهایت قیمتش به دلار ۵۰ هزار تومانی، در حدود ۷۵۰ میلیون تومان می‌شود. نگاه ما بر این است که چطور خودرو ۷۵۰ میلیون تومانی که با سود واردکننده هم در نظر بگیریم ۸۰۰ میلیون تومان، شورای رقابت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. شورای رقابت این اعداد را از کجا آورده است!؟ این‌که ما بگوییم می‌خواهیم خودرو اقتصادی بیاوریم و بعد یک خودرویی بیاوریم که قیمتی بالای ۱.۵ تا ۲ میلیارد داشته باشد، درست نیست.
این نماینده مجلس گفت: از اول هم مشخص بود که دولت با تعرفه‌هایی که روی خودروها می‌بندد - حداقل ۱۰۰ درصد تعرفه روی خودروهای زیر ۲ هزار سی‌سی می‌بندد- قیمت خودروها خیلی بالا می‌رود. شما کف قیمت یک خودروی وارداتی را اگر ۱۰ هزار دلار در نظر بگیرید، با ۱۰۰ درصد تعرفه، به تبع ۲۰ هزار دلار می‌شود و با سود واردکننده و حواشی جانبی هم یک رقمی در حدود ۲۵ هزار دلار می‌شود. ۲۵ هزار دلار را هم با دلار ۵۰ هزار تومان بخواهید حساب کنید، تقریبا یک میلیارد و ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.
وی تصریح کرد: دولت تعرفه‌ها را خیلی افزایش داده است. تعرفه‌ها باید کاهش پیدا کند و خودروهای ارزان‌تر، تعرفه کمتر و خودروهای گران‌تر، تعرفه بالاتر داشته باشند. وقتی دولت صحبت از خودرو اقتصادی می‌کند، اگر به دنبال این است که خودرو اقتصادی را در اختیار مردم قرار دهد، خب تعرفه ۱۰۰ و ۱۲۰ درصدی دیگر چیست!؟ پس به نظر می‌رسد قول و عمل دولت یک‌مقداری با هم فرق دارد و این جای نگرانی دارد و باید اصلاح شود. ما هم موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم تعرفه‌ها را اصلاح کنیم.
رشیدی کوچی تصریح کرد: شما تصور کنید یک خودرو کارکرده هیبریدی مثلا تویوتا کمری ۲۲، ۲۳ هزار دلار در کشورهای حوزه خلیج‌فارس است. این خودرو اگر با ۱۰ درصد تعرفه بیاید، ۲۴، ۲۵ هزار دلار می‌شود. به این ترتیب، اگر واردات به درستی انجام شود، این خودرو اگر با قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به دست مردم برسانیم، قطعا روی خودروهای تولید داخل که ۷۰۰، ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رود، تاثیر می‌گذارد.
وی تاکید کرد: خبری در رسانه‌ها منتشر شد که خودروسازان نسبت به احتکار خودرو اقدام کرده‌اند. آقای وزیر صمت هم می‌گوید احتکاری در کار نبوده است. اما آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است. من وقتی هر هفته با هواپیما به سمت استان فارس می‌روم، وقتی هواپیما از روی پارکینگ‌های ایران‌خودرو و سایپا حرکت می‌کند، از آن بالا مشخص است که چقدر خودرو در این پارکینگ‌ها دپو شده است. بگویند اگر اسم این موضوع احتکار نیست، چیست؟ این‌که ما یک ایراد کوچک روی خودرو بگذاریم و بعد بگوییم کنترل کیفیت، خودرو ما را ترخیص نکرده و به همین دلیل خودرو را نگه داریم که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، چه مفهومی دارد!؟

اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: