۷۰۰
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
تعداد بازدید : ۵۳۲
ساعاتی پس از آن که مجلس سنا با بررسی پرونده استضیحاح دونالد ترامپ موافقت کرد، او خبر از توافقی ارزشمند با چینی‌ها داده است.
به گزارش روی تیتر به نقل از گاردین، دونالد ترامپ فاز نخست پیمان تجاری با چینی‌ها را امضا کرده است. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که دو ابرقدرت اقتصادی دنیا برای دو سال درگیر منازعاتی بودند که به نظر می‌رسید پایانی برای آن وجود نداشته باشد. رییس جمهور ایالات متحده آمریکا درباره این توافق گفت: «امروز ما گام مهمی به سوی آینده برمی‌داریم. تجارت عادلانه برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. باید از گذشته درس بگیریم. در نهایت، ایالات متحده دولتی دارد که ما را به مذاکره می‌رساند. این بزرگترین معامله‌ای است که تاکنون دیده شده است.»

فاز نخست این معامله بازار چین را برای شرکت‌های آمریکایی گسترده می‌کند و ارزشی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار دارد. اما هم‌چنان تعرفه‌ها بر روی عرضه کالا‌های چینی در ایالات متحده برقرار است؛ با ارزشی فراتر از ۳۶۰ میلیارد دلار. اگر پکن به بند‌های قرارداد پای‌بند نباشد، احتمال خروج آمریکایی‌ها از آن وجود دارد. ترامپ پیش‌تر چین را به اتهام شیوه‌های ناعادلانه تجاری «متجاوز» خوانده بود. رییس جمهور ایالات متحده مدعی شده بود چینی‌ها بزرگترین سرقت تاریخ را از آمریکا کرده‌اند.

با این حال درگیری‌های اقتصادی چین و آمریکا ضرر‌های بسیاری به اقتصاد دو کشور زده بود. اگر این توافق پابرجا بماند، دونالد ترامپ در سالی که به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده منتهی خواهد شد، به پیروزی بزرگی دست پیدا کرده است. پس از اعلام رسمی این توافق، سهام بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس نیویورک هم افزایش پیدا کرد. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده درباره این توافق گفت: «این توافق بسیار مهم است. اما اگر پای‌بندی به بند‌های آن وجود نداشته باشد، ما ایجاد تعرفه‌های بیشتر تلاش می‌کنیم. این قطعا انگیزه بسیار مهمی برای ادامه همکاری چینی‌ها با ما است.»

ایالات متحده می‌خواهد چین به مرور زمان در بازار‌های پنل‌های خورشیدی و فولاد آمریکا مسلط شود و در ازای آن به یارانه‌های عظیم چینی‌ها برای این صنایع گوشه چشمی دارد. اما پکن عدم تعهد به هک کردن شرکت‌های آمریکایی را رد کرد و ادعا کرد چنین وعده‌ای بخشی از معامله تجاری آن‌ها نیست. آن سوی میدان هم دونالد ترامپ اعلام کرد تعرفه‌های سنگین برای کالا‌های چینی در بازار ایالات متحده باقی خواهد ماند. حداقل تا روزی که فاز دوم توافق امضا شود.

مری لاولی، استاد اقتصاد دانشگاه سیراکوز، درباره این توافق نوشت: «این معامله یک آتش‌بس تجاری با خرید‌های بزرگ برای دولت‌های دوطرف بود. خبر خوبی برای ایالات متحده و اقتصاد جهانی است.» در فاز نخست توافق، تعرفه‌های ایالات متحده برای تلفن‌های همراه، اسباب بازی‌ها و لپ تاپ‌های چینی به ۷.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. هم‌چنین برای بیشتر از ۱۲۰ میلیارد دلار از تولیدات چین مانند تلویزیون‌ها و کفش‌ها، تعرفه‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: