۱۰۱۹۴
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
تعداد بازدید : ۴۱
سیاسی داخلی

تازه ها

امام جمعه موقت تهران گفت: باید توجه کرد هر قدر اقتصاد رقابتی به سمت اقتصاد دستوری برود به همان میزان فساد تشدید می‌شود. اختلاف قیمت کارخانه و بازار و تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار تمام زمینه‌ساز و بسترساز گسترش فساد است. تفاوت قیمت ارز نیمایی و بازار، راه را برای بروز فساد چای دبش باز کرد.

امام جمعه موقت تهران گفت: باید توجه کرد هر قدر اقتصاد رقابتی به سمت اقتصاد دستوری برود به همان میزان فساد تشدید می‌شود. اختلاف قیمت کارخانه و بازار و تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار تمام زمینه‌ساز و بسترساز گسترش فساد است. تفاوت قیمت ارز نیمایی و بازار، راه را برای بروز فساد چای دبش باز کرد.

به گزارش فراتیتر، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در نماز جمعه امروز تهران با تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) به تبیین رابطه خلق هزینه‌های بدون درآمد پایدار با اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی پرداخت.

ابوترابی‌فرد گفت: دغدغه دولت قدم برداشتن در مسیر سیاست های ابلاغی رهبری درباره ناترازی بودجه است. نمایندگان مجلس باید دولت را در برون‌رفت از این تنگنا که ریشه مشکلات اقتصادی و تورم جانکاه است، کمک کنند. خلق هزینه بدون درآمدهای پایدار و قابل حصول مشکلات کشور را دو چندان می‌کند. ممکن است برای شما چند ماهی دستی بزنند و به شما رای بدهند اما این تصمیمات موجب استقراض دولت از بانک مرکزی، افزایش بدهی‌ها و ناترازی بودجه دولت و در نهایت رشد تورم می‌شود.

امام جمعه موقت تهران متذکر شد: اگر چه کنترل نقدینگی و رشد پایه پولی ممکن است در کوتاه مدت مانع رشد اقتصادی شود اما قطعا از نظر همه صاحب‌نظران مهار این دو شاخص، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. در این صورت در میان و بلند مدت رشد اقتصادی پایدار حاصل می‌شود.

وی با اشاره به تخلف چای دبش گفت: در حوزه فساد، تخصیص ارز نیمایی، فساد تکان دهنده و نگاه مقامات کشور در سه قوه اهمیت دارد. با توجه به گستره ملی و فراملی فساد، این مسئله اثر منفی جهانی و داخلیِ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به خصوص تهدید اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی را در پی دارد و لزوم مبارزه با آن اهمیت بسزایی دارد. مجرمان تلاش می‌کنند از مکانیزم‌های اجرایی و قانونی سوءاستفاده کنند و قانون را دور بزنند اما هنر و ابتکار مدیران کشور باید بر اصل پیش‌بینی و پیشگیری باشد و زمینه‌های بروز فساد را از بین ببرد.

ابوترابی فرد تاکید کرد: برای به خدمت گرفتن راهکارهای پیشگیرانه، بیانیه گام دوم راهگشاست. با توسل به دولت اسلامی باید تحولات نظامات اداری، قضایی، بانکی، بودجه‌ای، بهداشتی و درمانی و در یک کلام نظام‌سازی و تحول در همه حوزه‌های حکمرانی در قوای سه گانه را در دستور کار قرار داد، به همین منظور نیازمند بازنگری در تمامی حوزه‌های مدیریتی در هر سه قوه هستیم.

امام جمعه موقت تهران خطاب به روسای قوای سه گانه گفت: اهداف بلند تعریف شده در سیاستهای کلی ابلاغی رهبری با این نگاه تحول‌آفرین تحقق می‌یابد. اگر این نظامات اصلاح شد آن وقت شاهد تحول در همه بخش‌های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خواهیم بود.

وی سپس به تبیین زمینه‌های بروز فساد پرداخت و اقتصاد دولتی را مادر و ریشه کلیه فسادهای کشور برشمرد و گفت: دولتی بودن بیش از ۸۰ درصد اقتصاد بستر و زمینه شکل‌گیری فساد است. انتقال ریل باید از دولتی به بخش واقعی اقتصاد یعنی بخشهای خصوصی و تعاونی در چارچوب قانون اصل ۴۴ قانون اساسی برنامه‌ریزی و پیاده شود.

امام جمعه موقت تهران سلامت نظام اداری را از دیگر عوامل موثر در جلوگیری از بروز فساد دانست و گفت: امور اداری باید به گونه‌ای سامان یابد که کاهش تخلف و فساد تضمین شود، در این صورت سرمایه اجتماعی افزایش می‌یابد. با نگاه واسپاری امور به مردم و تعریف دقیق وظایف حاکمیتی و دستیابی به عالی‌ترین سطوح دولت الکترونیک با الهام از سیاستهای کلی نظام اداری امور اجرایی کشور را بازطراحی کنیم. کشور نیازمند این بازطراحی است و دولت باید در این مسیر همت کند.

ابوترابی فرد انتصاب افراد غیرحرفه‌ای در سمت‌های تخصصی و امضاهای خاص را از دیگر زمینه‌های بروز تخلف و فساد برشمرد و گفت: نداشتن تجربه لازم مدیران و افراد منتصب زمینه فساد را تشدید می‌کند. انتصابات باید از پایین به بالا شکل گیرد و سلسله مراتب سیاسی باید از سلسله مراتب اداری جدا شود.

وی ناترازی اقتصادی را از دیگر زمینه‌های بروز تخلف و فساد اقتصادی دانست و تصریح کرد: برخی اقدامات از نظر ظاهری برای مان دلخوش کن است اما باید توجه کرد هر قدر اقتصاد رقابتی به سمت اقتصاد دستوری برود به همان میزان فساد تشدید می‌شود. اختلاف قیمت کارخانه و بازار و تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار تمام زمینه‌ساز و بسترساز گسترش فساد است. تفاوت قیمت ارز نیمایی و بازار، راه را برای بروز فساد چای دبش باز کرد. قیمت انرژی در دو سوی مرز ایران و خارج از مرز مفاسد زیادی ایجاد کرده است. باید برای لیست بلندبالای دو نرخی‌ها فکری اساسی کرد.

ابوترابی فرد هشدار داد: هزینه‌های فعالیت های رانت‌جویانه و غیر مولد باید بر اساس آموزه‌های علم اقتصاد و تولید ملی افزایش داده شود. به وجود آوردن انگیزه‌های تولیدمحور و شفاف‌سازی نظامات اداری و اقتصادی تاثیر بسزایی در مهار فعالیت های غیر مولد و رانت دارد. بزرگ شدن اقتصاد کشور و تولید ناخالصی بالا و پایدار و اصلاح نظام اقتصادی در گرو عمل به این مسائل است. بر اساس آموزه‌های علم اقتصاد، تولید ملی و بهره‌مندی از رقابت سالم مستلزم سلامت نظام اقتصادی و اصلاح ساختارهای انگیزشی تولید است؛ مادامی که از اقتصاد رانتی-دولتی فاصله نگرفته‌ و نظام اقتصادی از شفافیت، سلامت و عدالت برخوردار نباشد نمی‌توان انتظار رشد تولید ملی و بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور را داشت.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: امیدوارم قوای سه‌گانه به صورت هماهنگ در این مسیر گام بردارند. با رصد فساد و اطلاع رسانی آن در چارچوب قانون باید با یکدیگر به صورت هماهنگ عمل کنید. دستگاه قضایی باید با اطلاع‌رسانی به موقع فساد در جهت حفظ سرمایه اجتماعی قدم بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تداوم جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه گفت: طوفان الاقصی و مقاومت مردم غزه و کرانه باختری رود اردن آرایش سیاسی و نظامی متفاوت و راهبرد نوین محور مقاومت را به نمایش گذاشت. بشریت برای شهادت ۴۰ هزار کودک، زن، پیر و جوان به سوگ ننشسته است بلکه به خاطر اراده‌هایی که بر علیه تاراج انسانیت و اخلاق دست در دست هم داده و از صهیونیستها حمایت می‌کند. هندسه قدرت در منطقه خاورمیانه در حال تغییر است. آنان که در جنگ شش روزه سرزمین‌های اشغالی را تا چند برابر افزایش دادند امروز با وجود تهاجم سراسری هواپیماها و هلیکوپترها و تانک‌ها، زمین‌گیر هستند.

ابوترابی فرد حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک در جنوب کشور را نکوهش کرد و اظهار کرد: مزدوران استکبار که از دست قهرمانان غزه سیلی های جانانه ای خورده‌اند، ساعاتی قبل در جنوب کشور دستشان به خون پلیس و افسران فراجای استان سیستان و بلوچستان آغشته شد و تعدادی از فرزندان مرزدار و فداکار را به شهادت رساندند. امیدوارم افراد خائن و مسببان این جنایت هرچه سریع تر شناسایی شوند و به سزای عمل‌شان برسند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز هم به تشریح جایگاه حضرت زهرا نزد خداوند متعال، پیامبر اسلام و اهل بیت عصت و طهارت پرداخت و گفت: شیعه مفتخر است که در مدرسه‌ای حضور دارد که امیرالمومنین و حضرت زهرا موسس آن هستند. در کتب روایی حضرت زهرا منتخب خدا عنوان شده است به نحوی که خشم او موجب خشم خدا و رضایت او باعث رضایت الهی می‌شد. حضرت رسول هم فاطمه را پاره تنش می‌دانستند. ایشان در روایات متواتر به جامعه بشری فرمودند باید در مدرسه امامت و عصمت پرورش یابید.

ابوترابی‌فرد سپس به تبیین جنایت‌هایی که علیه حضرت زهرا و خاندان ایشان از سوی بخشی از جامعه اسلامی رفت،پرداخت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: