۸۷۹۲
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۴۲
سیاسی خارجی

تازه ها

ارتش چین اعلام کرد، یک کشتی جنگی آمریکایی را از آب‌هایش دور کرداست. نیروی دریایی ایالات متحده نیز مدعی شد که در یک «عملیات معمول آزادی ناوبری» است.

ارتش چین اعلام کرد، یک کشتی جنگی آمریکایی را از آب‌هایش دور کرداست. نیروی دریایی ایالات متحده نیز مدعی شد که در یک «عملیات معمول آزادی ناوبری» است.

به گزارش فراتیتر، فرماندهی جبهه جنوبی ارتش آزادی‌بخش خلق چین شنبه در پیامی در رسانه اجتماعی وی‌چت اعلام کرد که ارتش چین نیروهای دریایی و هوایی خود را برای «ردیابی، نظارت و هشدار» مرتبط با ناوشکن آمریکایی مستقر کرده‌است.

در همین حال نیروی دریایی ایالات متحده امروز یکشنبه اعلام کرد که «ناوشکن هاپر حقوق کشتیرانی خود را در دریای چین جنوبی در نزدیکی جزایر پاراسل، مطابق با قوانین بین‌المللی اعلام کرده‌است.»

چین تقریبا روی کل دریای چین جنوبی ادعا دارد؛ نقطه‌ای که مجرای بیش از سه تریلیون دلار تجارت سالانه با کشتی است، اما فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی هم روی بخش‌هایی از آن ادعا دارند. دادگاه دائمی داوری در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که ادعاهای چین هیچ مبنای قانونی ندارد.

روز شنبه فیلیپین و استرالیا اولین گشت‌زنی دریایی و هوایی مشترک خود را در دریا آغاز کردند، چند روز پس از آنکه پکن با اشاره به گشت‌زنی مشترک ارتش‌های فیلیپین و ایالات متحده، مانیل را به جذب نیروهای خارجی برای گشت‌زنی در دریای چین جنوبی متهم کرد.

در همین حال چین می‌گوید که حادثه دریایی اخیر «ثابت می‌کند که ایالات متحده خالق خطر امنیتی» در دریای چین جنوبی است.

از طرف دیگر، کریستینا وایدمن، معاون سخنگوی ناوگان هفتم ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده ادعاهای دریایی بیش از حد در سراسر جهان را بدون توجه به هویت مدعی به چالش می‌کشد. ادعاهای غیرقانونی و گسترده دریایی در دریای چین جنوبی تهدیدی جدی برای آزادی دریاهاست.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که در اوایل ماه جاری، آمریکا و چین در مورد مسائل دریایی، از جمله دریای جنوبی چین مذاکره کردند؛ جایی که ایالات متحده بر نگرانی‌های خود در مورد آنچه اقدامات «خطرناک و غیرقانونی» چین خوانده، تاکید کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: